Had de Utrechtse politiek destijds echt niks gewusst dat het brein achter de gedempte Singel een nazi was?
De man die in de jaren 50 het idee lanceerde om de Utrechtse singel te dempen, verkeersdeskundige Max Erich Feuchtinger, bleek een decennium eerder een overtuigd nazi. Hij gaf leiding aan de Noorse afdeling van de bouwmaatschappij met de gezellige naam Organization Todt, die in opdracht van de nazi’s allerlei grote projecten uitvoerde. Daarbij werden massaal dwangarbeiders - zeg gerust: slaven - ingezet waarvan een groot aantal om het leven kwam.
Delen per e-mail
Schrijver, journalist en columnist Jerry Goossens schrijft van dinsdag tot en met zaterdag over wat hem opvalt in de stad Utrecht. Dit keer over verkeersdeskundige Max Erich Feuchtinger, de geestelijk vader van het dempen van de Singel, die een nazi bleek te zijn.
Onder Feuchtingers leiding werden allerlei grote bouwprojecten uitgevoerd, waaronder het Scandinavische gedeelte van de vijfduizend kilometer lange Atlantikwall, de verdedigingslinie die van Noorwegen tot aan de grens met Spanje liep. Dat Feuchtinger zich vijftien jaar later niet te klein voelde om de miezerige zes kilometer die de Middeleeuwse Utrechtse verdedigingslinie telt grondig te reconstrueren, zou je als professionele bescheidenheid kunnen typeren. Al had ie de Atlantik- wall vast niet op zijn naoorlogse cv gezet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
PREMIUM
Sterrenchef Wilco rijdt voor met kreeft, coquilles, kalfswang en champagne in zijn SRV-wagen
De SRV-wagen, volgeladen met culinaire hoogstandjes van sterrenchef Wilco Berends, is zaterdag de place to be in Loenen aan de Vecht. Liefhebbers staan in de rij om te mogen winkelen. Met tassen vol oesters, tarbots, tournedos en mooie wijnen komen de meesten weer naar buiten. ,,Wij gaan genieten vanavond.” -
PREMIUM
Man die Utrechtse singels dempte, blijkt nazi: ‘Hoe kan het dat gemeente dát niet wist?’
De gemeente Utrecht heeft zich in de jaren vijftig voor het omstreden plan om de historische singels te dempen, beroepen op de ideeën van een overtuigde nazi. De vraag is: waren de singels niet gedempt als Utrecht niet met de Duitse verkeersdeskundige Feuchtinger in zee was gegaan? -
Slingerende en dronken automobilist zet auto stil op A28 na stopteken van politie
Een dronken automobilist maakte het vrijdagavond wel heel bont op de A28. De man ging ter hoogte van Leusden slingerend over de snelweg en reed zelfs een stuk door de berm. Diverse weggebruikers belden de politie.
-
Meisje (4) gered uit drijfzand op Utrechts bouwterrein
Een 4-jarig meisje is zondag gered uit drijfzand op een bouwterrein aan de Shipovalaan in Utrecht. -
Boeket tijdens trouwceremonie van auto in Rhenen gestolen én twee dagen later weer teruggebracht
Een bruidspaar in Rhenen heeft de politie ingeschakeld om een gestolen boeket terug te krijgen. De twee trouwden afgelopen donderdag, maar in de avonduren verdween het boeket van de trouwauto. De politie meldde zaterdagmiddag dat het boeket weer terug bij de eigenaars is. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan?
In samenwerking met indebuurt Utrecht