Volledig scherm
PREMIUM
Sjaak Bral. © Frank Jansen

Het is uit hoge nood dat de HTM nu met eigen fietsen komt

ColumnIk was toch redelijk geschokt toen een kennis mij onlangs vertelde dat zij haar koptelefoon niet bezit, maar huurt. Kosten: vijf euro per maand. Ik wist niet wat ik hoorde. Wie huurt er nu een koptelefoon?

De generatie die nu opgroeit is niet zozeer uit op bezit als wel op gebruik. En de gebruiker betaalt. Het voornaamste argument: als ’ie stukgaat, krijg ik meteen een nieuwe. De fabrikant zorgt er uiteraard voor dat dit niet gebeurt en dat de koptelefoon zo lang mogelijk meegaat. Beter voor het milieu.

Dat geldt niet voor alle innovaties. Uit stukken die Uber - de taxi-app - bij de beursgang bekend moest maken, blijkt dat het bedrijf er niet op gericht is om mensen uit de auto te krijgen. Ze zijn erop uit om het openbaar vervoer kapot te maken. Dat doen ze door mensen in te zetten als derderangs chauffeur en ondertussen miljarden te investeren in zelfrijdende auto’s.

Straks zijn al die chauffeurs overbodig; ondertussen worden ze qua cao maximaal uitgeknepen. Het geld verdwijnt linea recta naar Amerika. Uber draagt niets bij aan de lokale economieën wereldwijd. Of nee, toch wel: ze veroorzaken meer files. Vorige week verscheen een wetenschappelijk rapport waarmee onomstotelijk wordt aangetoond dat er meer files staan dankzij Uber. Zelf beweren ze het tegenovergestelde.

Wat blijkt uit dat rapport: mensen stappen uit het openbaar vervoer voor een spotgoedkope taxi. Dát is het doel van Uber. Het is daarom uit hoge nood dat de HTM nu met een eigen fietsenpark komt. De concurrentie is al neergestreken in Den Haag, waar een flinke stapel multinationals (vermomd als hippe bedrijfjes) hun vervoermiddelen in onze openbare ruimte heeft neergeplempt. We zijn al bedolven onder de neerkwakfietsen, daar komen nu nog exemplaren bij van de HTM. In de kleuren, godbetert, rood-wit. Ajakkes.

Ik kan me zo voorstellen dat de meeste fietsen worden verhuurd bij HTM-haltes, daar vind je namelijk de meeste klanten. Een fiets rijdt altijd op tijd. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten: het kost je een euro per half uur met een maximum van vijf euro per dag. Ik ken iemand met een koptelefoon die d’r zeker oren naar heeft.

Wil je meer columns van Sjaak Bral lezen? Dat kan hier!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag

Poll

Moet Prinsjesdag tijdens verbouwing van Binnenhof in Den Haag gevierd worden?

Moet Prinsjesdag tijdens verbouwing van Binnenhof in Den Haag gevierd worden?

  • Ja (38%)
  • Nee (47%)
  • Geen mening (16%)
90 stemmen