Volledig scherm
Wethouder Lot van Hooijdonk in de bestuurderscabine met de machiniste Petra. © Foto Ruud Voest

Reizigers kunnen na zomer met Uithoflijn

UpdateDe Uithoflijn gaat  - als alles meezit - al direct na de zomer met passagiers rijden. Dat zegt gedeputeerde Dennis Straat (VVD), die vanuit de provincie Utrecht verantwoordelijk is voor het project.

Vandaag werd gestart met de eerste proefritten overdag. De testperiode duurt vijf maanden. Als er geen onverwachte problemen ontstaan, kan de tram daarna dagelijks passagiers vervoeren. 

Volledig scherm
De eerste officiële proefrit overdag. © AS Media

De eerste proefrit vertrekt vanmiddag feestelijk vanaf de Padualaan op het Utrecht Science Park. Passagiers zijn tijdens de testperiode nog niet welkom aan boord. In eerste instantie zijn de ritten bedoeld om trambestuurders op te leiden en te laten wennen aan het tracé. Het verschil met de eerdere testritten is dat de tram nu vooral overdag gaat rijden.

Drukker verkeer

Er is nu een vergunning verleend voor het opleiden van de zeventig trambestuurders. Ze hebben allen al een training achter de rug in een simulator, maar nu gaan ze echt rijden tussen het Utrecht Science Park en het Centraal Station in het centrum van de stad. Volgens gedeputeerde Straat is het een hele andere ervaring dan de testritten die ’s nachts zijn uitgevoerd. Nu moet de trambestuurder rekening houden met aanzienlijk drukker verkeer.

Volledig scherm
De treinstellen van de Uithoflijn. © ANP

De komende vijf maanden worden niet alleen de bestuurders opgeleid, maar wordt ook gekeken waar er knelpunten zitten en of de dienstregeling in de praktijk ook kan worden uitgevoerd. Met name Galgenwaard en bijvoorbeeld de Koningsweg zijn plekken waar de tram door druk verkeer moet. Maar ook rijden op de Paduaweg vraagt gewenning, omdat bussen en tram daar dezelfde baan delen.

Volgens Straat wordt er ook getest of de organisatie goed is ingericht om in te grijpen als een tram met pech komt te staan of bij een ongeval betrokken is. Die vijf maanden worden volgens hem optimaal benut. Als er geen onverwachte obstakels opduiken, kan de tram na de zomer de eerste passagiers vervoeren. Dat kan per rit oplopen tot zeshonderd passagiers als er tramstellen worden gekoppeld.

Zwerfstroom

Voor de Utrechtse verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) is de eerste testrit van de tram bij daglicht een feestje zonder rafelrandje, ondanks alle discussies waarbij haar het vuur aan de schenen is gelegd. Volgens haar is er nog een probleem op te lossen op het traject. Dat heeft alles te maken met elektro-magnetische straling en zwerfstroom, zoals ze het noemt. Volgende week hoopt ze hierover meer te kunnen melden. Het is in ieder geval geen belemmering om van start te gaan met de nieuwe proefperiode.

De komende weken rijdt er ongeveer eens in het half uur een tram per richting, daarna eens per kwartier. Vanaf april wordt geprobeerd om te rijden volgens dienstregeling. Dan rijden er uiteindelijk zestien trams per uur in beide rijrichtingen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht