Brandweer Nederland waarschuwt voor het parkeren van elektrische auto's in parkeergarages.
Volledig scherm
Brandweer Nederland waarschuwt voor het parkeren van elektrische auto's in parkeergarages.

Brandweer: Elektrische auto in parkeergarage kan gevaar zijn

Brandweer Nederland waarschuwt overheden en parkeerbedrijven voor de gevaren van parkeren en opladen van elektrische auto’s in parkeergarages. De gebouwen zijn niet berekend op een felle brand van een elektrische auto. En beheerders die geen enkel risico willen lopen, kunnen het stallen en laden in de garage beter niet toestaan.

De brandweer heeft al enige ervaring met branden van elektrische auto’s. Ze zijn lastig te blussen en kunnen zomaar weer in brand vliegen. Dat maakt dat de bestrijding heel anders is dan bij een benzine- of dieselauto. Er is bijvoorbeeld sprake van hoge voltages die gevaarlijk zijn bij de brandbestrijding. Deskundigen waarschuwen al langer voor de gevaren.

Onderdompelen

Quote

Er kan een niet te beheersen brand ontstaan of een brand die veel schade veroor­zaakt voordat deze kan worden geblust

Brandweer Nederland

Nu doet de brandweer dat zelf ook: ,,Ook het vrijkomen van zeer giftige en bijtende stoffen zorgt ervoor dat brandbestrijding, zeker in garages, niet zomaar mogelijk is. Branden van elektrische auto's kennen vaak een zeer snelle en niet te stoppen brandontwikkeling (thermal runaway). Het langdurig koelen van de accu, bijvoorbeeld door de auto onder te dompelen, lijkt vooralsnog de enige effectieve manier om de brand te stoppen en herontsteking te voorkomen. Daarom wijzen wij u erop dat bij een brand in de parkeergarage, zeker indien daarin ook elektrische voertuigen worden gestald, een niet te beheersen brand kán ontstaan of een brand die veel schade veroorzaakt voordat deze kan worden geblust.’’

Sprinklerinstallaties en brandslangen zijn volgens de brandweer waarschijnlijk niet afgestemd op een dergelijk felle brand waardoor de brandweer mogelijk niets kan uitrichten. ,,Het restrisico, ook bij de aanwezigheid van traditionele ontworpen brandveiligheidsinstallaties, is dat een brand kán leiden tot volledig uitbranden van de garage. Door de intensiteit en brandduur kan er eveneens sprake zijn van onherstelbare schade aan het gebouw, de eventueel bovengelegen gebouwen en infrastructuur en de omgeving.’’

Laadpalen in de parkeergarages zouden zo dicht mogelijk bij de in- en uitgang geplaatst moeten worden en dicht bij de ventilatie om in geval van brand er zo snel mogelijk bij te kunnen. Volgens de brandweer doen parkeerbedrijven er goed aan om te controleren of de opstalverzekering brandschade door laadpalen dekt.

  1. ‘Waarom zit er geen instructieboekje bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom zit er geen instructie­boek­je bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’

    ,,Bij aflevering van mijn nieuwe Ford Fiesta Titanium werden alle ‘toeters en bellen’ in de auto uitgelegd. Thuisgekomen was ik meer dan de helft vergeten en wilde via het instructieboekje alles nazien. Maar helaas: geen boekje. Dealer gebeld: dit wordt niet meer meegeleverd en alles is via internet te achterhalen. Er wordt blijkbaar niet meer aan de oudere automobilisten gedacht en een instructieboekje van €26,50 meeleveren is blijkbaar te duur”, aldus lezer Sonja Doorschodt.