Duizenden euro's subsidie bij particuliere aanschaf elektrische auto: nieuw of tweedehands
Particulieren die vanaf vandaag een elektrische auto kopen, krijgen duizenden euro's subsidie. Wie een nieuwe auto koopt kan vanaf 1 juli 4000 euro bij de overheid aanvragen, eventueel met terugwerkende kracht. Bij elektrische occasions gaat het om 2000 euro.
Delen per e-mail
Het kabinet hoopt hiermee meer Nederlandse automobilisten te verleiden tot elektrisch rijden en zo de CO2-uitstoot in Nederland te verlagen. In de zakelijke markt is elektrisch rijden al behoorlijk in trek, maar de particulier laat het tot nu toe afweten. Vooral omdat elektrische auto's duizenden euro's duurder zijn dan benzine- of dieselauto's.
Het subsidiëren van tweedehands elektrische auto’s is uniek in Europa. De regeling, die ook voor leaseauto’s geldt, werd in maart al aangekondigd, maar is vandaag pas definitief bevestigd. Per 1 juli moet het loket openen. Maar voor auto’s die vanaf 4 juni worden verkocht geldt dat de koper de subsidie later alsnog kan aanvragen. De subsidie geldt voor auto’s die tussen de 12.000 en 45.000 euro waard zijn en op een volle accu zeker 120 kilometer kunnen rijden. Ook moet de auto enkele jaren van dezelfde eigenaar blijven. Eigenaren die binnen drie jaar van auto veranderen moeten een deel van de subsidie terugbetalen. Leaserijders krijgen de subsidie per maand uitbetaald. Als zij het contract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie. De regeling loopt tot 2025.
Gemengde gevoelens
De autobranche reageert met gemengde gevoelens op het initiatief van de rijksoverheid. ,,De regeling is te beperkt‘’, vindt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, die de Nederlandse auto-importeurs vertegenwoordigt. Hij stoort zich er aan dat de subsidie beperkt blijft tot auto’s met een aanschafwaarde van maximaal 45.000 euro én dat de auto's met opgeladen batterijen minimaal 120 kilometer ver moeten kunnen komen. Bovendien zou de subsidieregeling volgens hem ook moeten gelden voor andere milieuvriendelijke alternatieven, zoals waterstofauto's met een brandstofcel. Hij noemt waterstof een onmisbare schakel in de energietransitie voor alle soorten voertuigen, waaronder personenauto’s. ,,Maar op het moment dat wij deze kansrijke techniek niet stimuleren, komt de ontwikkeling in Nederland onvoldoende op gang.”
Van Eijck wijst in zijn kritiek op het belang voor de autobranche die door de coronacrisis toch al onder grote druk staat. De gestelde minimale actieradius mist volgens Van Eijck ook een juridische grondslag. Door deze beperking worden bepaalde merken en modellen feitelijk onverkoopbaar gemaakt en verdwijnen daarmee mogelijk van de Nederlandse markt, waarschuwt hij. ,,Daar is niet alleen de fabrikant, maar bovenal de consument de dupe van.”
Slooppremie
De garagehouders, verenigd in de Bovag, zijn ‘content’ met de regeling: ,,Nu wordt elektrisch rijden ook bij particulieren gestimuleerd. Dit geeft echt perspectief aan de particuliere rijder die bovengemiddelde interesse heeft in elektrisch rijden. En het past bij de doelen van het Klimaatakkoord.‘ ’ Maar de Bovag pleit ervoor om de subsidie uit te breiden met een slooppremie voor de oudste diesels. ,,Zodat de overheid twee vliegen in één klap slaat als het gaat om versnelde vergroening van het Nederlandse wagenpark.‘’
Han ten Broeke, algemeen voorzitter van de Bovag: ,,Zou het niet mooi zijn als we deze EV-aanschafsubsidie kunnen aanvullen met een slooppremie? Je ruilt je oude diesel in en koopt er een mooie gebruikte EV voor terug. Of je kiest een gloednieuwe via private lease. Dan wordt elektrisch rijden voor nog meer mensen bereikbaar. En je doet het milieu er ook een groot plezier mee, want je zet de vergroening van het wagenpark in een hogere versnelling. Natuurlijk moet je ook een veel schonere benzine-occasion kunnen terugkopen. Onze ideeën voor zo’n sloopregeling liggen al een tijdje in Den Haag, we hopen dat het kabinet er snel werk van maak. In het kader van de kick-start van de economie is iedereen op zoek naar stikstofruimte. Als het gaat om wegverkeer is dit de maatregel die het meeste oplevert aan reductie van stikstofuitstoot. Ik zeg: pak die kans.”
De ANWB zegt verheugd te zijn dat de subsidieregeling nu eindelijk een feit is: ,,Met de aanschafsubsidie geeft het kabinet nu invulling aan een lang gekoesterde wens van de ANWB. Wij vinden het belangrijk dat de elektrische auto betaalbaar en bereikbaar wordt. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat de hoge aanschafprijs nog een grote belemmering vormt voor geïnteresseerde automobilisten”.
Alle informatie over elektrisch rijden, inclusief de plussen en minnen, vind je in dit dossier van onze autoredactie. Wil je meer weten over het huidige aanbod van elektrische auto's kijk dan in het dossier Rij-impressies en het dossier Autotest
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Mini Cooper SE Electric: om de haverklap aan de laadpaal
De iconische Mini is er nu ook als volledig elektrische versie. Hij oogt net zo hip als de Mini Cooper S op benzine, is bijna even snel en kost minder. -
Rij-impressie
Elektrisch rijdt de Mini nóg leuker
Mini, de slimme stadsauto uit 1959 die rond de eeuwwisseling werd getransformeerd tot hippe retro-auto van de 21ste eeuw, rijdt nu ook elektrisch. Dat maakt hem zo mogelijk nog leuker. -
AUTOTEST
Test Renault Zoe: ondanks impuls valt bereik tegen
De komst van nieuwe betaalbare elektrische auto’s dwingt de gevestigde orde tot actie. Zo onderging de Renault Zoe een facelift én krachtimpuls. -
VIDEO
Zo doe je het: alles wat je moet weten over elektrisch rijden
Elektrisch rijden is wel even anders dan het rijden in een benzine- of dieselauto. Daar zullen steeds meer automobilisten achter komen, nu er meer betaalbare e-auto’s op de markt komen en de belangstelling hiervoor snel toeneemt. Wij zetten alles wat je moet weten over elektrisch rijden op een rij. -
HET GROTE RIJ-IMPRESSIE ARCHIEF
Alle rij-impressies van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks rijden onze autoredacteuren met de nieuwste auto’s. Hun beoordeling, in de vorm van een rij-impressie, vind je in het overzicht hierboven.
-
Babygeur; waarom is die zo verslavend lekker?
Niets ter wereld ruikt lekkerder dan ‘baby’. En jouw eigen baby ruikt natuurlijk het allerlekkerste. Geen duur parfum kan daar tegenop. En dat brengt ons bij de vraag: waarom vinden moeders hun eigen kind het lekkerst ruiken van de hele wereld? -
Koken & eten
Op zoek naar jouw favoriete paaseitje? Met dit overzicht grijp je meteen de lekkerste
Pasen is in de supermarkt allang begonnen. Dat betekent: veel chocoladepaaseitjes eten. Ze zitten allemaal verpakt in vrolijke, kleurrijke papiertjes, maar achter welke kleur zit jouw lievelingssmaak verborgen? -
PREMIUM
Waarom vriendschappen verwateren na één jaar corona: ‘Wat te veel inspanning kost, overleeft niet’
Een jaar corona drukt op onze sociale relaties. Contact houden met vrienden voelt lastiger dan ooit, want na een jaar teren op videocalls, appjes en wandelafspraken, slaat de vermoeidheid en verslagenheid toe. Twee psychologen lichten toe waar die sociale vermoeidheid vandaan komt en of we daar na corona nog vanaf komen. ,,We concentreren onze energie nu op de vriendschappen die ons het meeste opleveren.”