De wachttijd voor het realiseren van een publieke laadpaal kan oplopen tot negen maanden.
Volledig scherm
De wachttijd voor het realiseren van een publieke laadpaal kan oplopen tot negen maanden. © ANP

Laadpaal aanvragen? Dat kan tot negen maanden duren

De verschillen bij het aanvragen van een laadpaal voor een elektrische auto zijn groot in ons land. De gemiddelde wachttijd is 18 weken, maar er zijn ook gemeenten die hier negen maanden voor nodig hebben. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Vattenfall.

Om elektrisch rijden te stimuleren, bieden 282 van de 355 gemeenten hun inwoners de mogelijkheid om via de gemeentelijke website een openbare laadpaal aan te vragen. Dat is bijna tachtig procent. De openbare laadpalen zijn bedoeld voor mensen die hun elektrische auto niet op hun privéterrein kunnen opladen. Tenminste 70 procent van alle auto’s zou momenteel geparkeerd worden op de openbare weg.

100.000 elektrische auto’s

Die mogelijkheid is geen overbodige luxe, want door de populariteit van de elektrische auto was er begin vorig jaar voor elke 2,2 elektrische auto’s een publiek laadpunt. Begin dit jaar was dit aantal toegenomen tot 3,9 elektrische auto’s per publiek laadpunt. Dit wordt uiteraard ingegeven door de snelle groei in het aantal elektrische auto’s. Inmiddels zijn er meer dan 100.000 in Nederland. Vattenfall verwacht dat de groei de komende jaren nog verder in een stroomversnelling komt door onder andere subsidies en meer betaalbare modellen.

12 weken minimaal

Tussen de aanvraag en het plaatsen van een openbare laadpaal, zit volgens de gemeentelijke websites gemiddeld 18 weken. Deze termijn kan per gemeente sterk verschillen. Zo kan het tot wel negen maanden duren voordat een aangevraagde laadpaal gebruikt kan worden in gemeenten als Bergen (Noord-Holland), Uitgeest, Castricum, Heiloo en Gooise Meren. De kortste doorlooptijd is 12 weken en is bijvoorbeeld van kracht in de gemeenten Den Helder, Wageningen en Loon op Zand.

Het hele onderzoek is hier te vinden

  1. ‘Waarom zit er geen instructieboekje bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom zit er geen instructie­boek­je bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’

    ,,Bij aflevering van mijn nieuwe Ford Fiesta Titanium werden alle ‘toeters en bellen’ in de auto uitgelegd. Thuisgekomen was ik meer dan de helft vergeten en wilde via het instructieboekje alles nazien. Maar helaas: geen boekje. Dealer gebeld: dit wordt niet meer meegeleverd en alles is via internet te achterhalen. Er wordt blijkbaar niet meer aan de oudere automobilisten gedacht en een instructieboekje van €26,50 meeleveren is blijkbaar te duur”, aldus lezer Sonja Doorschodt.