Volledig scherm
Tesla Model S aan de lader. © Tesla

Zoveel capaciteit verliezen accu's van elektrische auto’s ieder jaar

EV-batterijen verliezen gemiddeld 2,3 procent van hun capaciteit per jaar, zo blijkt uit de gegevens van een bedrijf dat het capaciteitsverlies heeft berekend van de accu's van 6300 elektrische auto’s. 

Het verlies loopt in het slechtste geval op tot 4,5 procent per jaar. Dat gebeurt vooral bij auto's die regelmatig gebruikmaken van zogeheten snelladers, die vooral langs snelwegen staan. Dat concludeert het bedrijf Geotab, een Canadese specialist in software voor wagenparkbeheer.

Het bedrijf kwam tot een gemiddeld capaciteitsverlies van gemiddeld 2,3 procent per jaar. Sommige auto’s, vooral de meer recente modellen, verliezen echter minder dan 1 procent per jaar. De beste strategie om je batterij gezond te houden, is volgens Geotab door ze te laden met wisselstroom en ze tussen de 20 en de 80 procent houden.

Volgens het bedrijf is niet kou de grootste vijand van het rijbereik, maar juist hitte. Die doet lithiumcellen sneller verouderen. In warme streken loopt de levensduur sneller terug dan bij EV's die vooral opereren in  een gematigd of koud klimaat. Datzelfde geldt voor auto’s die regelmatig worden opgeladen aan een krachtige snellader. 

De verschillen qua automerk zijn niet groot, maar uit het onderzoek bleek wel dat de accu's van Nissan het snelst teruglopen qua capaciteit en die van Tesla het minst snel. Klik hier voor een index waar je per model kan kijken hoeveel de accu jaarlijks aan capaciteit verliest.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto 

  1. Zorgen over onveilige scootmobielen: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Zorgen over onveilige scootmobie­len: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Scootmobielen zijn steeds vaker betrokken bij ernstige of dodelijke verkeersongevallen. Organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland trekken opnieuw aan de bel en roepen op tot strengere regels die de veiligheid moeten verbeteren. ,,Wij bieden wel cursussen aan, maar dat is niet genoeg. De overheid moet ingrijpen en de rest moet beter opletten. In het verkeer moet je ouderen op een scootmobiel net zo behandelen als een klein kind op een fiets.”