Volledig scherm
Duncan Laurence tijdens een optreden, ter illustratie. © Frank de Roo

Den Haag betaalt 25.000 euro voor foto en zinnetje in Rotterdams bidbook voor Songfestival

De gemeente Den Haag heeft de hoofdprijs betaald voor een advertorial in het bidbook van Rotterdam voor het Eurovisie Songfestival. Voor een foto van het Scheveningse Kurhaus met daarbij een zinnetje over de vele hotels in de gemeente is 25.000 euro afgerekend.

Dat geld ging naar de gemeente Rotterdam, die miljoenen euro’s aan kosten maakt om het muziekfestijn volgend jaar naar de stad te halen. Dat biecht wethouder Bruines (Economische Zaken) op in antwoorden op vragen van de SP en de Haagse Stadspartij.

Het geld is overgemaakt nadat Den Haag haar eigen kandidatuur voor de organisatie van het Songfestival had ingetrokken, en daarna Rotterdam ondersteunde. De horeca in de hofstad hoopt een graantje mee te pikken van de komst van duizenden journalisten en songfestivalfans naar Nederland. Dat lijkt te lukken: de hotelprijzen in de stad zijn fiks hoger dan normaal, en er zijn al veel boekingen binnengekomen.

Alleen voor omroepbazen

De SP vindt dan ook niet dat zoveel geld had moeten worden uitgegeven aan de vermelding in het bidbook. ,,Laten we de pagina op een raam van het stadhuis plakken, dan krijgen meer mensen hem te zien dan nu.’’ Het bidbook is namelijk alleen bedoeld voor omroepbazen die moesten kiezen welke stad het festival mag organiseren. 

Elke ochtend het nieuws uit Den Haag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag