Volledig scherm
De 18 meter hoge 'videotoren' in de fanzone, pal voor de Markthal. Met eromheen het terras en kraampjes voor festivalbezoekers. © Tribe Company

Eerste impressies: zo gaat het Eurovision Village eruitzien!

Zó zou het Eurovision Village, de ‘fanzone’ tijdens het Eurovisie Songfestival, eruit moeten zien. De eerste impressies werden zojuist getoond. Van 8 tot en met 16 mei, de finaledag van het songfestival, komt er voor de Rotterdamse Markthal een enorme, ongeveer 18 meter hoge videotoren te staan, met ervoor een terras waar festivalfans de hele dag terechtkunnen. ,,Onder de toren bevindt zich een podium waarop we shows kunnen geven’’, zegt directeur Niel van Hoff van exploitant Tribe Company.

Meerdere optredens staan op het programma, zoals een ‘Eurovisie-versie’ van Rotterdam Zingt. Cabaretier Richard Groenendijk verzorgt, met een beetje hulp van tv-coryfee Paul de Leeuw, de presentatie. Voor de fanzone moet de weekmarkt een poosje verplaatst worden. Die wordt ‘opgeknipt’ en verspreid over locaties in de omgeving. De stad onderzoekt nog de optie om de hele markt naar de Mariniersweg te verplaatsen.

De stad bruist in de songfestivalperiode van de activiteiten, zo bleek vanmiddag tijdens de presentatie van het Stadsprogramma in IJsselmonde. Vrijwel in alle delen van de stad vinden grote en kleine talentenjachten plaats, waarbij het zwaartepunt op Zuid ligt. Zo is theater Islemunda in IJsselmonde het centrum van zo’n liedjeswedstrijd, en wordt er ook in Charlois volop gezongen. Er komt zelfs een songfestival voor dak- en thuislozen.

Straatfeesten

In Noord werken twintig organisaties samen aan een weekprogramma met onder andere een kindertalentenjacht. Opzoomer Mee zorgt voor 25 straatfeesten (‘Open up je straatje’), Rotterdam in Koor! treedt op in vijftien verzorgingshuizen, meer dan dertig organisaties uit de Afrikaanderwijk tonen een week lang hun talent in ‘Afri Opens Up’ en ook Hoogvliet komt met een talentenjacht. Onder leiding van de stichting ZangExpress kunnen alle Rotterdamse scholen les krijgen in hoe je een echt songfestivalliedje maakt.

In totaal werden door Rotterdamse verenigingen, clubs en straatgroepen 260 plannen ingediend. ,,Er is veel initiatief in de stad’’, zegt directeur Johan Moerman van Rotterdam Festivals. ,,Het is fantastisch hoeveel Rotterdammers met originele ideeën kwamen. Rotterdam heeft me verrast. Op deze manier kunnen we zoveel mogelijk inwoners dit festijn laten meebeleven. Zodat ze achteraf kunnen zeggen: dit was ook een feestje voor mij.’’

Volledig scherm
De kraampjes op het terrein van de Eurovision Village, met oog voor ESF-edities uit het verleden. © Tribe Company
Volledig scherm
Het sfeervolle terras op de Binnenrotte. Hier kunnen fans uit alle deelnemende landen samenkomen. © Tribe Company

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam