Volledig scherm
De eerste kaarten voor het Eurovisie Songfestival waren binnen het uur uitverkocht. © ANP Kippa

Eerste kaarten Eurovisie Songfestival uitverkocht: honderden klachten over ticketverkoop

De eerste tickets voor de shows van het Eurovisie Songfestival zijn binnen een uur uitverkocht. Er stonden 80.000 mensen in de wachtrij met meer dan 200.000 schermen open. De duizenden fans die in de wachtrij stonden klagen over onduidelijkheid tijdens de kaartverkoop.

Met zwetende handjes zaten songfestivalfanaten in Nederland, maar ook in de rest van Europa, vanochtend klaar om kaartjes te bemachtigen. Om 12.00 uur was het zover: de eerste tickets gingen in de verkoop. Het gaat om plekken voor de halve finales en de finale, maar ook voor de zes generale repetities. Het zijn nog niet alle kaarten. In januari en maart volgt de rest. 

,,Dat het zo snel ging, geeft wel aan hoe populair het Songfestival is’’, reageert uitvoerend producent Sietse Bakker. Hij is tevreden over de eerste verkoop. Ondanks de enorme drukte is het technisch allemaal goed verlopen. ,,Ik snap dat er teleurstelling is bij mensen die mis hebben gegrepen.’’

Quote

Zo’n nummer in een wachtrij geeft een gevoel van zekerheid, maar het zegt eigenlijk niks

Sietse Bakker, producent Songfestival

Zwart scherm

Op Twitter en Facebook regent het klachten over de wachtrij tijdens de kaartverkoop. Wie een ticket wilde bemachtigen kreeg een zwart scherm te zien met de informatie over de wachtrij. Maar niemand wist hoelang het ging duren en op welke plek hij of zij in de wachtlijst stond. ,,Zo’n nummer in een wachtrij is een illusie, we hebben daar bewust niet voor gekozen. Er gaan continu mensen in en uit de rij en dat vraagt om een enorme capaciteit. Een nummer geeft mensen een gevoel van zekerheid, maar het zegt eigenlijk niks.’’

De gelukkigen bij wie het wel is gelukt om kaarten te bemachtigen, krijgen een mail waarin staat dat ze voor 20 december de tickets moeten personaliseren. De organisatie heeft er bewust voor gekozen om dit niet gelijk te doen, zodat mensen nog na kunnen denken over met wie ze willen gaan. Het is maar de vraag of in de tussentijd alsnog geen kaarten voor woekerprijzen over de toonbank gaan. Op de website Viagogo worden staanplaatsen voor de finale voor 4422 euro aangeboden.

,,Wij blijven zeggen: neem het risico niet. Als je kaarten via Marktplaats of andere kanalen koopt, weet je nooit zeker of de tickets echt zijn en of de verkoper ze wel echt op jouw naam gaat zetten. Doe het niet!’’, waarschuwt Bakker. 

De meeste tickets werden aangeschaft door Nederlanders, daarna volgen inwoners van het Verenigd Koninkrijk en België. Ook veel Australiërs kochten kaarten en zelfs in Peru werden er een paar besteld. In totaal zijn vandaag 20.000 plekjes vergeven.

Prijzen

De prijzen voor de verschillende shows variëren van 18,50 tot bijna 250 euro. Dat is vergelijkbaar met recente songfestivals in Duitsland en Zweden. Dit jaar in Israël waren de tickets aanzienlijk duurder.

Medio maart gaan de laatste tickets in de verkoop. In totaal kunnen er zo’n 65.000 mensen bij de negen verschillende shows in de Rotterdamse Ahoy zijn. Twee derde van de plaatsen komt beschikbaar voor het publiek, de rest is voor de delegaties van de deelnemende landen, officials en sponsors. De gemeente Rotterdam verloot een klein deel van de kaarten onder inwoners met een laag inkomen. De winnaars krijgen de kaarten gratis.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam