Volledig scherm
© anp

Kamer eist opheldering over uitval HSL door wind

Een ruime meerderheid van de Kamer eist opheldering van staatssecretaris Sharon Dijksma over het uitvallen van de hogesnelheidslijn vanwege wind. Niet alleen de oppositiepartijen ook de coalitie gaat de PvdA-bewindsvrouw hierover vanmiddag in een Kamerdebat aan de tand voelen.

Quote

"Krijgen we na het programma winterweer, nu het programma wind?"

VVD-Kamerlid Betty de Boer

VVD-Kamerlid Betty de Boer noemt het 'onbegrijpelijk' dat de zogenaamd snelle trein zo vaak uitvalt of vertraging oploopt. ,,Krijgen we na het programma winterweer, nu het programma wind?'' vraagt zij zich hardop af.

Uit onderzoek van AD en treinreiziger.nl blijkt dat het aantal keren dat hogesnelheidstrein werd stilgelegd in 2015 is verzevenvoudigd. Daardoor reed de HSL 236 keer niet. 

Te voorbarig
Coalitiegenoot Duco Hoogland van de PvdA noemt de Intercity Direct 'notoir onbetrouwbaar'. ,,Het verhogen van de frequentie naar vier keer per uur is wat mij betreft voorbarig geweest,'' zegt de partijgenoot van Dijksma. Dat de NS sinds september rijdt met twee locomotieven om uitval en vertraging te voorkomen, biedt volgens hem geen soelaas. ,,Mijn ervaring is dat als er één uitvalt, hetgeen regelmatig gebeurt, de ander niet kan worden opgestart.''

Volledig scherm
Staatssecretaris Sharon Dijksma. © ANP
Quote

"Het is echt Murphy's law, met die HSL."

SP-Kamerlid Eric Smaling

,,Het is echt Murphy's law, met die HSL,'' verzucht SP-Kamerlid Eric Smaling. Eerst bleken de treinen niet te voldoen, er is een onderzoek gestart naar betonrot en bovendien bleek de trein ook nog eens miljarden duurder uit te vallen dan begroot. 

Prestigieuze brug
D66, PVV en het CDA eisen opheldering over het ontwerp van de brug over het Hollandsch Diep, die speciaal voor de HSL is aangelegd door het prestigieuze architectenbureau Benthem Crouwel

De Intercity Direct moet Amsterdam via Schiphol en Rotterdam verbinden met Breda, alleen 1 op de 10 treinen komt niet aan in Breda. PVV-Kamerlid Barry Madlener noemt dat 'onverantwoord en onacceptabel'. CDA'er Martijn van Helvert betwijfelt of de NS überhaupt wel het recht moeten hebben om de hogesnelheidslijn te berijden, nu de resultaten zo beroerd zijn. 

Hoezo toeslag?
PVV'er Madlener vindt het 'absurd' dat je voor een trein die zo vaak uitvalt toeslag moet betalen. ,,De NS zou korting moeten geven.'' D66 wil in elk geval niet dat de geld-terug-regeling voor vertragingen wordt versoberd. Stientje van Veldhoven: ,,Zeker niet zolang de Intercity Direct zo slecht presteert.''