Volledig scherm
Jan Lammers © Harmen De Jong

Lammers: Het publiek straks weer in de duinen van Zandvoort, prachtig

Als geboren Zandvoorter kan Jan Lammers zijn geluk niet op met de mogelijke terugkeer van de Formule 1 naar ‘zijn’ badplaats. ,,De historie hier in Zandvoort geeft een Grand Prix ook een bepaalde diepgang mee.‘’

Door Arjan Schouten

Hij wist het al even. Las de bevestigende berichten vanmorgen met een glimlach. En hoopt nu dat het definitieve akkoord voor de terugkeer van een Nederlandse Grand Prix in ‘zijn’ Zandvoort snel volgt. ,,Natuurlijk moeten er nog maar een paar puntjes op de i gezet worden, maar dit is geweldig mooi nieuws”, reageert ex-coureur Jan Lammers, geboren en getogen in de badplaats en het Nederlandse racewalhalla. ,,Mooi dat het slot eindelijk weer opengedraaid kan worden, nu nog de passende sleutel.”

Volledig scherm
Max Verstappen en Daniel Ricciardo tijdens de Jumbo Racedagen op Zandvoort © EPA

Lammers is niet naïef, weet hoe het wereldje werkt. Hij noemt Nederland ‘klaar voor Formule 1’, maar beseft ook dat alles vooral om geld draait. Geld dat nu spoedig met tientallen miljoenen tegelijk op tafel moet komen anders gaat het hele feestje niet door in 2020. Volgens Lammers kan dit niet zonder enige voor van overheidssteun. ,,Het staat onomstotelijk vast dat de regio, de omgeving en het hele land qua inkomsten en omzet mee profiteren van zo’n grootschalig evenement als een Grand Prix. Oftewel: de overheid zou hierin altijd een factor moeten zijn. Er is geen Grand Prix die nu georganiseerd wordt zonder steun, dus het zou simpelweg belachelijk zijn als ze wel het profijt hebben, maar het financiële risico aan andere partijen overlaten.”

Historie

Waarom Zandvoort de voorkeur geniet boven het TT-circuit in Assen en andere plannen, zoals een stadsrace in Rotterdam of Amsterdam? Lammers begrijpt dat wel. ,,Een stadsrace zou van de gekke zijn in deze duurzame periode waarin we steden zo schoon mogelijk willen maken. Dan zou Formule 1 een heel slecht signaal zijn, niet meer van deze tijd. Formule E (de elektrische raceklasse, red.) is wat dat betreft juist een schot in de roos, in stadscentra. En de voorkeur boven bijvoorbeeld Assen, dat heeft wellicht toch te maken met historie”, denkt Lammers. ,,Niks ten nadele van Assen waar ook alles klopt op een andere manier, maar een Grand Prix in Zandvoort geeft vanwege die historie toch een bepaald stuk diepgang mee.”

Als klein ventje zag hij in de jaren zeventig de grootste namen over het circuit in zijn woonplaats Zandvoort scheuren, waar tussen 1952 en 1985 dertig keer de Formule 1 racete. ,,Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Gilles Villeneuve. Die gasten reden gewoon op een doordeweekse dag hun trainingen daar. Toen ik dat voor het eerst zag, was mijn doelstelling wel duidelijk.”

F1-coureur

Lammers haalde de koningsklasse van de autosport. Schopte het tussen 1979 en 1992 tot 23 races, maar verzamelde op zijn thuiscircuit niet zijn beste herinneringen. In 1979 viel hij in Zandvoort uit met een kapotte versnellingsbak, in 1982 hield de motor er mee op. Desondanks is de liefde tussen Lammers en het Zandvoortse circuit groot. ,,Voor het publiek is het toch heerlijk dat ze daar straks weer gewoon in de duinen langs de baan kunnen zitten en naar Formule 1 kunnen kijken. Prachtig dat zoiets gewoon nog kan in tijden dat de circuits allemaal van die kunstmatige door Hermann Tilke (architect van onder meer de circuits in Abu Dhabi, Singapore en Amerika, red.) aangelegde banen zijn.”

Wat er volgens hem moet veranderen aan de lay-out in Zandvoort om Max Verstappen en co straks te laten racen? Weinig. ,,Dat is hoofdzakelijk cosmetisch. Alles netjes aankleden. Facilitair zal alles zodanig worden aangepakt dat aan het criterium Formule 1 voldaan wordt. Als je de faciliteiten in Monaco en bij sommige andere stratencircuits ziet, zie je dat de Formule 1 best flexibel is. Als ze eenmaal besluiten dat ze graag ergens heen willen, dan zie je dat er opeens best veel kan.”

Het mooiste deel van het circuit? Lammers: ,,Ik ben zelf erg gecharmeerd van dat stuk richting Scheivlak, het Eau Rouge van Zandvoort. Vanuit de Rob Slotemakerbocht kom je vol gas aan en stuur je naar rechts. In het luchtledige valt het circuit onder je vandaan. Een prachtige ervaring.”