Volledig scherm
Artist impression van de Maximabrug in Alphen. © Syb van Breda & Co architects en wUrck Landschapsarchitecten

De broodnodige tweede brug bij Boskoop is er al, alleen staat-ie op de verkeerde plek

opinieDe hoognodige tweede brug over de Gouwe bij Boskoop, die is er al. Alleen staat-ie op de verkeerde plek. Het is de vrijwel ongebruikte Koningin Máximabrug over de Oude Rijn, helemaal aan het noordelijkste randje van Alphen. Deze voor zwaar verkeer gebouwde brug uit 2016 - kosten 50 miljoen euro - verbindt bedrijventerrein Rijnhaven-West met de overkant, zullen we maar zeggen.

Quote

De leefbaar­heid van Boskoop staat al jaren onder druk door het onophoude­lij­ke gedreun van de walmende vrachtwa­gens dwars door het centrum

Hans-Paul Andriessen

Daar ligt de landelijke Gnephoekpolder. Alphen wil daar bouwen, maar de provincie houdt dat tegen, omdat dit in strijd is met beleid om het Groene Hart groen te houden. Ook de door Alphen gedroomde verbindingsweg tussen de Máximabrug met de N446 - de weg van Woubrugge naar de snelweg A4 - komt er niet. Die weg moet over grond van buurgemeente Kaag en Braassem en die weigert daar aan mee te werken.

Cameraploegen van tv-programma’s als ‘Kanniewaarzijn’ en ‘Van Onze Centen’ reden naar Alphen om dit paradepaardje in de lege polder te filmen. De brug gaat open en dicht op zonnestroom. Hoe vooruitstrevend! Tegenstanders waren graag bereid hun zegje te doen voor de camera. Zij lieten woorden vallen als: ‘geldverspilling’, ‘grootheidswaanzin’ en ‘het ultieme prestigeobject van een wethouder’. 

Het is datzelfde Alphen dat een groot probleem heeft met de verouderde hefbrug bij Boskoop, het kwekersdorp dat onderdeel is van de gemeente Alphen. Natuurlijk, het viel niet te voorzien dat de ‘Boschkoopse Brug, Anno Domini 1936' - zoals in smeedwerk op het rijksmonument staat - vorige week donderdag plotsklaps afgesloten moest worden omdat-ie op instorten zou staan. Althans, dat liet de eigenaar, de provincie Zuid-Holland, in complete paniek weten. Wat natuurlijk wel al jarenlang bekend is, is dat de brug het sterk toegenomen verkeer eenvoudigweg niet aankan. En niet alleen de brug kan dat niet aan. De leefbaarheid van Boskoop staat al jaren onder druk door het onophoudelijke gedreun van de walmende vrachtwagens dwars door het centrum. Om over de verkeersveiligheid maar te zwijgen.

Pijnlijk

Het is pijnlijk om te zien hoe de Alphense politiek de schuld in de schoenen probeert te schuiven van provincie-bestuurder Floor Vermeulen. Niet dat deze VVD’er, die nota bene woont in Boskoop, nu zo visionair en daadkrachtig is opgetreden. In de afgelopen vijf jaar dat hij de drie hefbruggen in zijn portefeuille heeft gehad - Waddinxveen, Boskoop en Alphen - heeft hij zich vooral beperkt tot oplappen, afsluiten en oplappen. ,,De bruggen kunnen ondanks het intensieve gebruik nog jaren mee, als er maar voorzichtig met deze rijksmonumenten en iconen in het landschap wordt omgegaan’’, zei Vermeulen in november 2015. Dat citaat roept gelijk wel de vraag op: wie is nu zo onvoorzichtig met de hefbrug van Boskoop omgegaan dat-ie ineens op instorten staat? De provincie is toch verantwoordelijk voor de technische staat? Voor onderhoud en inspecties?

De beroerde verkeerssituatie in Boskoop en omgeving is natuurlijk in eerste instantie het pakkie-an voor de gemeente Alphen zelf. Hoe slim is het dan om je hele spaarpot leeg te schudden voor een peperdure brug - Máximabrug - die je in de toekomst wéllicht nodig kan hebben? En dan nu met hangende pootjes de hoop vestigen op anderen? Alphen wil zich op de kaart zetten als dynamisch en toekomstgericht. Alphen Linkt, roept de gemeente vanaf de billboards. Met die ‘Belgische’ brug zeker, een brug die niets linkt met nergens. 

Krakkemikkig

Regeren is vooruitzien. De sterke groei van de economie is evenwel niet gepaard gegaan met investeringen in de infrastructuur. Geld steken in bruggen, wegen, kanalen en spoorlijnen zijn langetermijninvesteringen. Wethouders en gedeputeerden kennen een bestuurstermijn van vier jaar en hebben de neiging om op korte termijn te scoren om herkozen te worden. Zo kampen Alphen en de regio niet alleen met een bruggenprobleem. De bereikbaarheid staat ook onder druk door capaciteitsgebrek van het krakkemikkige spoorlijntje Woerden-Leiden en de snel dichtslibbende N11 (Bodegraven-Leiden). De file voor het karrenspoor bij Bodegraven richting Gouda om op de A12 te komen, wordt met de dag langer.

Volledig scherm
Hans-Paul Andriessen, verslaggever AD Groene Hart. © Marlies Wessels

Waar blijft toch die Bodegravenboog, waar al jarenlang zo druk voor wordt gelobbyd? Kennelijk wordt de stem van Alphen niet gehoord op de plek waar de beslissingen vallen.