Volledig scherm
Wethouder Adriaan Visser moet tekst en uitleg geven aan de Waterwegsteden © ANP

Gemeenten willen opheldering van wethouder over Hoekse Lijn

De gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis, die aan het tracé van de Hoekse Lijn liggen, eisen tekst en uitleg van de Rotterdamse wethouder Adriaan Visser nu het ‘hoogst onzeker’ is dat de metro nog voor het einde van dit jaar gaat rijden. Het softwarebeveiligingssysteem zorgt nog steeds voor problemen.

Dat systeem had eigenlijk allang in orde moeten zijn. Naar verwachting wordt het nu in november opgeleverd. Daarna kunnen pas de vergunningen worden aangevraagd om daadwerkelijk de metro tussen Schiedam en Hoek van Holland te laten rijden. Of die vergunningen nog voor het einde van het jaar kunnen worden verstrekt, is de vraag. ,,Daar staat een bepaalde termijn voor’’, legt een woordvoerder van de gemeente Rotterdam uit. ,,Het gaat puur om het beveiligingssysteem en de daarmee samenhangende vergunning, verder zijn er geen hobbels meer.’’

'Zeer onwenselijk' 

De Waterwegsteden noemen een eventueel verdere vertraging ‘zeer onwenselijk’. De wethouders van Schiedam, Vlaardingen en Maassluis roepen Rotterdamse wethouder Adriaan Visser, de formele opdrachtgever van de Hoekse Lijn, op het matje. ,,We willen onze zorgen uiten en aansturen op maatregelen om een eventuele verdere vertraging zo veel mogelijk te beperken en het vervangende vervoer waar mogelijk te verbeteren,’’ stellen de gemeenten in een gezamenlijke verklaring.

Reizigers tussen Schiedam en Hoek van Holland zijn al maanden de dupe. De Hoekse Lijn zou eigenlijk op 1 september vorig jaar al rijden. Dat werd februari en uiteindelijk zelfs eind dit jaar. De vertraging kost zo’n 90 miljoen euro extra. Het Rotterdamse college verwacht niet dat een eventueel nieuw oponthoud van de oplevering voor extra kosten gaat zorgen.

Klachten

De landelijke ombudsman voor openbaar vervoer ontving vorig jaar nog veel klachten over de vertraging van de Hoekse Lijn en de propvolle bussen die passagiers ervoor in de plaats moeten nemen. Dit jaar heeft het OV Loket minder dan tien klachten geregistreerd. ,,Niet zo veel dus, maar ik denk dat mensen een beetje murw zijn of dat er gewenning is opgetreden’’, zegt Wilma de Jong van het OV Loket. Op sociale media wordt nog wél stevig geklaagd.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Waterweg en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Vlaardingen