Volledig scherm
© ANP

Hoogst onzeker of metro Hoekse Lijn dit jaar nog rijdt

Het is hoogst onzeker of de Hoekse Lijn dit jaar in gebruik wordt genomen. Dat schrijft het Rotterdamse college in de vandaag uitgebrachte voortgangsreportage over de omstreden ombouw. De oplevering van het softwarebeveiligingssysteem zorgt nog steeds voor problemen.

Dat systeem had eigenlijk allang in orde moeten zijn. Naar verwachting wordt het in november opgeleverd. Vervolgens kunnen pas de vergunningen worden aangevraagd om daadwerkelijk de metro tussen Schiedam en Hoek van Holland te laten rijden. Of die vergunningen nog voor het einde van het jaar kunnen worden verstrekt, is de vraag. ,,Daar staat een bepaalde termijn voor’’, legt een woordvoerster uit. ,,Het gaat puur om het beveiligingssysteem en de daarmee samenhangende vergunning, verder zijn er geen hobbels meer.’’

Zo is het probleem met de bruggen op het tracé opgelost. Uit onderzoek bleek dat er sprake was van een onbalans, veroorzaakt door nieuwe meetapparatuur die is aangebracht, waardoor de verbindingen niet meer goed sloten. De afgelopen periode zijn de bruggen opnieuw uitgebalanceerd waarmee de storingen tot het verleden horen.

Quote

Het gaat puur om het beveili­gings­sys­teem en de daarmee samenhan­gen­de vergunning

Woordvoerster , Het Rotterdamse college

Verder is de schade aan de bovenleiding in Vlaardingen, veroorzaakt door een aanrijding met een vuilniswagen, hersteld.

Ook zijn er vorderingen gemaakt met het zogenoemde documentmanagement. De RET heeft, om te kunnen beginnen met de exploitatie van de Hoekse Lijn, documenten nodig. De papieren hebben betrekking op zaken als energievoorzieningen, overwegen, stations, bruggen en spoorbeveiliging. Het gehele dossier spoorbeveiliging is pas compleet nadat de resultaten van de dynamische testen, die binnenkort aanvangen, erin zijn verwerkt.

Schiedam, Vlaardingen en Maassluis, de steden aan het tracé, laten weten zich te beraden op de te nemen stappen en de nadere eisen die zij kunnen stellen aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) om een eventuele vertraging zoveel mogelijk te beperken en de maatregelen te nemen om het vervangend vervoer te verbeteren. Reizigers in deze gemeenten moeten noodgedwongen al maanden gebruik maken van overvolle bussen.

De ombouw van de Hoekse Lijn - van trein naar metro – is enorm vertraagd. De metro zou eigenlijk al op 1 september vorig jaar rijden. Dat werd februari en uiteindelijk zelfs eind dit jaar. De vertraging kost zo’n 90 miljoen euro extra. Het college verwacht niet dat een eventueel nieuw oponthoud van de oplevering voor extra kosten gaat zorgen.

Het traject naar het strand – het laatste stukje nieuw spoor - is overigens pas in 2021 klaar.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Waterweg en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Vlaardingen