Volledig scherm
Impressie Hoekse Lijn station Strand in Hoek van Holland. © MRDH

Zó komt het strandstation van de Hoekse Lijn eruit te zien

De weg is vrij voor het doortrekken van de Hoekse Lijn. Dit najaar gaan de eerste scheppen bij de boulevard al in de grond. Een tunnel in de badplaats lijkt definitief van de baan.

Dit najaar kunnen Hoekenezen de eerste voorbereidende werkzaamheden al waarnemen in hun woonplaats. Te denken valt aan het verleggen van kabels.

Het station aan het strand verrijst aan het plein waar nu verschillende winkels staan. Een deel zal tegen de vlakte moeten. De gesprekken met ondernemers lopen nog. Vast staat dat in elk geval de fietsenstalling zal verhuizen.

De voorbereidingen voor de spoorverlenging beginnen in het derde kwartaal van 2019, waarna de bouw van het spoor in het laatste kwartaal van start gaat.

Volledig scherm
Impressie van het toekomstige eindstation Hoek van Holland Strand. © Gratis

Het projectbureau laat bij monde van Joan van Veen weten dat de organisatie druk is met het doorrekenen van de planning. De gerechtelijke uitspraak van afgelopen week stelt het bureau in staat 'zaken specifieker' te plannen. De organisatie werkt eveneens aan een lokaal spreekuur voor Hoekenezen die met vragen zitten.

De Raad van State maakte vorige week een einde aan een slepende discussie. Centraal daarin stond de Strandweg, die in de toekomst zal kruisen met het verlengde spoor. Omwonenden stoorden zich aan het feit dat die kruising gelijkvloers was ingetekend: zij vreesden voor verkeersopstoppingen en ongelukken.

Kosten

De hoogste bestuursrechter veegde de bezwaren echter van tafel. Een tunnel - kosten: 19,1 miljoen euro, volgens de gemeente Rotterdam - acht hij niet noodzakelijk.

Wél liet de uitspraak de mogelijkheid open om alsnog voor een tunnel te kiezen. Dat dat gaat gebeuren is hoogst onwaarschijnlijk, stelt het Rotterdamse raadslid Jan-Willem Verheij (VVD): ,,De rechter heeft het bestemmingsplan in stand gehouden. En dat plan sluit een ongelijkvloerse kruising uit. Daar komt bij dat we geen geld hebben.''

De VVD maakte zich in het verleden hard voor de aanleg van een ongelijkvloerse kruising. Begin vorig jaar werd de partij daarbij gesteund door onder meer GroenLinks en SP. Verheij: ,,Ik heb al eens geprobeerd het bestemmingsplan aan te laten passen, maar dat wilde de raad niet. Nu zie ik ook geen raadsmeerderheid. Hoe zuur ik het ook vind.''

Balen

De omwonenden balen, maar leggen zich neer bij de uitspraak. ,,We hebben ons best gedaan, gestreden voor een algemeen belang. Meer kunnen we niet. De toekomst zal uitwijzen of een juiste beslissing is gemaakt'', vertelt Ann van den Berg, voorzitter van de Vereniging van Eigenaren Strandweg. Wel benadrukt ze de ontwikkelingen in het gebied kritisch te blijven volgen.

De ombouw van trein naar metro is enorm vertraagd. De verwachting is dat de metro eind dit jaar rijdt. De spoorverlenging is pas in 2021 klaar. Tot die tijd kunnen reizigers vanaf station Hoek van Holland Haven, op zo'n 2 kilometer van het strand, gebruikmaken van pendelbussen.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Waterweg en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Vlaardingen