Volledig scherm
Een goederentrein met gevaarlijke stoffen rijdt langs Maasplaza in Dordrecht. © Richard van Hoek Fotografie

Dordrecht: Rijk negeert kans op spoorwegramp

UPDATEHet Rijk neemt de kans op een spoorwegramp in Dordrecht voor lief. Dat verwijt maken burgemeester en wethouders van de Merwestad aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat dat ze er niets voor voelt goederenvervoerders te dwingen de Betuweroute te gebruiken, ook niet als het om gevaarlijke stoffen gaat. Volgens haar worden de risiconormen nu niet overschreden. 

Daarbij vergeet ze echter het zogeheten groepsrisico mee te wegen, aldus Dordrecht en een aantal gelijkgestemde Brabantse gemeenten. Dat is het risico dat er bij een ongeluk veel doden vallen: een ramp. De kans daarop is in Dordrecht nu al vijf keer groter dan toegestaan, ondanks miljoeneninvesteringen in brandveiligheidsmaatregelen.

Woningbouw

Dat risico is bovendien een enorme belemmering voor de ambitieuze woningbouwplannen van de gemeente. Van de 10.000 woningen die ze de komende elf jaar wil bouwen, zou een groot deel in de spoorzone moeten verrijzen. Zo lang de kans op een ramp te hoog is, is daar geen denken aan. De gemeente lobbyt juist tegen het goederenvervoer in de hoop die woningen toch te kunnen bouwen.

Naast omleiding van de treinen via de Betuweroute eisen de gemeenten ook een snelheidsverlaging op de Brabantroute, die vanaf Kijfhoek via Breda en Tilburg naar Venlo leidt. Verder dringen ze aan op transport via buisleidingen en per schip.

Pech

DB Cargo, verreweg de grootste goederenvervoerder op het spoor, is juist blij met het besluit van de staatssecretaris: ,,We hebben in Nederland niet voor niets een Basisnet Spoor vastgesteld. Dat is een harnas waarin het goederenvervoer de ruimte heeft en de staatssecretaris beschermt dat nu.’’

Hij begrijpt dat Dordrecht groot belang hecht aan woningbouw: ,,Maar we leven nu eenmaal in een klein, druk land en dan loop je tegen grenzen aan. Dordrecht heeft de pech dat je er bijna altijd langs moet als je uit Rotterdam komt.’’ Daarbij wijst hij er op dat het groepsrisico geen wettelijke norm is.

Morgen praat de Tweede Kamer over de brief van de staatssecretaris.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht

Poll

Prima als de maximale snelheid op de N3 wordt verlaagd naar 80

  • Mee eens (53%)
  • Niet mee eens (47%)
2253 stemmen