Wachtenden bij een halte van de Uithoflijn op het Utrecht Science Park. De openbaarvervoerfaciliteiten lopen volgens Utrecht hopeloos achter op het (verwachte) inwoneraantal.
Volledig scherm
PREMIUM
Wachtenden bij een halte van de Uithoflijn op het Utrecht Science Park. De openbaarvervoerfaciliteiten lopen volgens Utrecht hopeloos achter op het (verwachte) inwoneraantal. © Angeliek de Jonge

Verbijstering over metroplannen Utrecht: ‘Het college is aan het wensdenken en dromen’

En daar kwamen ineens als oplossing voor de woningnood en de knellende ov-infrastructuur twee metrolijnen uit de hoge hoed. Althans dat is hoe het nieuwste miljardenplan van Utrecht door een kritische oppositie in de gemeenteraad wordt ontvangen. Partijen geloven niet dat de tot nog toe ‘waardeloze ov-lobby’ ineens een succes gaat worden nu de stad ‘torenhoog’ inzet met de wens voor twee metrolijnen.

  1. Utrecht wil twee metrolijnen aanleggen, anders lopen verkeer en woningbouw vast: ‘Je móet ondergronds’
    PREMIUM

    Utrecht wil twee metrolij­nen aanleggen, anders lopen verkeer en woningbouw vast: ‘Je móet onder­gronds’

    Om de stad bereikbaar te houden en woningen te bouwen wil Utrecht een metro die het Centraal Station verbindt met de zuidkant van de stad. Deze ondergrondse lijn moet ook aansluiten op een metro door de binnenstad, onder de route van de huidige busbaan. De regio Utrecht is met het Rijk in gesprek over deze en andere ‘noodzakelijke’ ov-plannen, waarvoor miljarden nodig zijn.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht