Volledig scherm
© ANP

Autobranche: ban op uitlaatauto in centrum ‘bijzonder ambitieus’

CoalitieakkoordUtrecht mag niet verwachten dat haar autobezitters het komend decennium massaal overstappen op elektrisch rijden, als de stad zegt benzine en dieselauto's in 2030 helemaal uit het centrum te bannen.

Dat denken althans vertegenwoordigers van de autobranche en verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. „Twaalf jaar is heel kort. Kijk maar terug in de tijd, twaalf jaar geleden klonken de eerste geluiden over de zelfrijdende auto. Die had er al lang moeten zijn, maar is er nog lang niet. Tertoolen looft als voorstander van het terugdringen van auto's uit stadscentra wel de ambitie. „Dit getuigt wel van doorbijten.”

Vrijdag maakte de nieuwe coalitie van GroenLinks, D66 en ChristenUnie haar plannen voor de komende vier jaar bekend. Onderdeel daarvan is de ambitie het centrum en nader aan te duiden omgeving alleen nog toegankelijk te maken voor auto's en scooters zonder uitlaat. Ook het aantal auto's op straat wordt beperkt, dit alles om luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad te verbeteren.

Voor het blok

Bovagwoordvoerder Tom Huyskens noemt de plannen van de nieuwe coalitie ‘bijzonder ambitieus’. „Wij hebben allerlei scenario's doorgerekend waarbij in het meest hoopvolle in 2030 alleen nog elektrische auto's verkocht worden, maar dan nog betekent dat dat het gros op benzine of diesel rondrijdt. Er zijn acht miljoen auto's in Nederland en er worden er 400.000 per jaar verkocht, dus pas over twintig jaar is het wagenpark vervangen. Natuurlijk kan de gemeente wel voor een gebied bepalen dat benzine- en dieselauto's er niet meer in mogen, maar dan moet ze wel handelingsperspectief bieden. Je kunt mensen niet voor het blok zetten.” 

Huyskens doelt daarbij vooral op inwoners van de milieuzone. Mensen buiten de zone kunnen met alternatief vervoer naar de stad komen. Centrumbewoners kunnen door de maatregel gedwongen worden elektrisch te gaan rijden. Overigens daalt het autobezit in het centrum al jaren. Minder dan de helft van de huishoudens heeft er nog een eigen auto.

Quote

Jaag je mensen hiermee niet op hoge kosten?

Peter Staal

Kopen met portemonnee

Ook directeur Peter Staal van automobilistenvereniging Knac waarschuwt voor te veel verplichting. „Niemand kan tegen schone lucht zijn, wij ook niet, maar de vraag is: hoe? Wij willen graag keuzevrijheid voor de mensen. Jaag je mensen hiermee niet op hoge kosten. Het prijsverschil tussen brandstof en elektrische auto's is nu nog groot. Wij zien dat mensen toch auto's kopen met hun portemonnee. Dat zie je ook bij het zakelijk gebruik. De verkoop van plug-inhybrides loopt terug nu ze fiscaal minder aantrekkelijk zijn.”

Staal voorziet overigens wel dat elektrisch rijden in de toekomst goedkoper wordt. „Ik denk dat we aan de vooravond staan van een revolutie in elektrisch rijden.”

Tweedehandsjes

Daarvan is Robin Berg nog sterker overtuigd. Hij is initiatiefnemer van We Drive Solar (abonnementsdienst voor auto's op zonne-energie). Hij juicht de voorgenomen maatregel van het nieuwe college van harte toe. „Minder auto's en auto's zonder uitstoot dragen bij aan de leefbaarheid van de stad. Het zal wennen zijn, maar met de groei van de stad moet je streng zijn. Overstappen zal nu nog niet massaal aan de orde zijn, maar vanaf 2021 verwacht ik de doorbraak van de elektrische auto voor de massa. In 2025 komen dan de tweedehandsjes op de markt en zijn ze ook voor iedereen haalbaar en betaalbaar. Ik denk dat met stijgende brandstofprijzen en een dalende stroomprijs elektrisch rijden vanaf 2024 ook goedkoper is. Dat is geen wishful thinking”, aldus Berg.

Hij verwacht dat de eerste tijd laadpalen het straatbeeld gaan bepalen. „Vroeger stond bij elke parkeerplaats ook een parkeermeter. Dat beeld komt een beetje terug, maar dat is een tijdelijke periode. Uiteindelijk gaat het naar draadloos opladen met inductie, ook in parkeergarages.

De belangrijkste exploitant van parkeergarages in de Utrecht, Klépierre, wilde vrijdagmiddag nog niet op de plannen van het nieuwe stadsbestuur reageren. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht