Volledig scherm
De nieuwe oeververbinding moet de Van Brienenoordbrug ontlasten. © ANP

Extra brug of tunnel is welkom, maar waar?

Een extra brug over of een tunnel onder de Nieuwe Maas wordt met open armen ontvangen. De vraag is alleen waar die moet komen. Rotterdam en Ridderkerk zien de nieuwe oeververbinding het liefste tussen Feijenoord en Kralingen, maar Krimpen aan den IJssel gaat voor een oostelijker variant.

Dat de nieuwe oeververbinding aan de oostkant van de Maasstad er komt, dat hebben minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), de regiogemeenten in de Rijnmond en de provincie Zuid-Holland nu zwart op wit afgesproken. De oeververbinding moet de A16 en de Van Brienenoordbrug ontlasten. Die lopen nu al dagelijks vol en de drukte in de regio neemt alleen maar toe door de bouw van 170.000 extra woningen in Rotterdam, Den Haag en het tussenliggende gebied. ,,Die 400.000 nieuwe bewoners blijven niet binnen zitten maar die gaan ook de weg op of het openbaar vervoer in'', aldus Van Nieuwenhuizen.

Rotterdam is blij met de half miljard die wordt uitgetrokken voor de extra oeververbinding. Volgens het ministerie wordt nog bekeken of het een brug of een tunnel moet worden, maar de kans op een brug lijkt het grootst omdat eerder onderzoek uitwees dat een verbinding onder de rivier 4 miljard euro kost.

Ook de precieze plek staat nog niet vast. Rotterdam spreekt de voorkeur uit voor een nieuwe oeververbinding binnen de eigen stadsgrenzen. De buren in Ridderkerk steunen die opvatting, want daar willen ze pertinent geen nieuwe brug voor de deur. ,,Ridderkerk heeft bij herhaling duidelijk gemaakt dat een oeververbinding naar Bolnes onacceptabel is'', laat een woordvoerder weten. ,,Wij zien niet hoe zo'n oeververbinding goed kan worden ingepast.''

Lobby

Aan de overkant van de Nieuwe Maas klinkt een heel ander geluid, daar is een lobby voor de meest oostelijke brugvariant al begonnen. ,,Die ontlast niet alleen de Van Brienenoordbrug maar ook Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard'', zegt wethouder Anthon Timm van mobiliteit. De Algerabrug is een enorme bottleneck. ,,Ik kijk nu naar buiten en zie een file. Dat is iedere dag zo.‘’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam