'Supermarkten houden effectief middel om leeftijd te controleren buiten deur'

VideoAgeviewers is volgens deskundigen de enige effectieve en legale methode om de leeftijd van klanten te controleren die in de supermarkt alcohol willen kopen. Dit systeem wordt echter geboycot door de branche. Veel supermarkten blijven de minder effectieve ID-scanners gebruiken, die ook nog in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens zijn.  ,,Ageviewers werkte misschien wel te goed, waardoor omzet wordt misgelopen.''

Hoger beroep

De rechter heeft in maart brancheorganisatie CBL en supermarktketen Jumbo veroordeeld voor kartelvorming omdat zij zes jaar lang probeerden het Ageviewerssysteem buiten de deur te houden. De supermarkten hebben hoger beroep aangespannen, dit dient in februari. Het CBL wil niet reageren omdat de zaak nog onder de rechter is.

Volledig scherm
© ANP
Quote

Supermark­ten zeggen alles te doen om geen alcohol aan kinderen te verkopen, maar ondertus­sen wordt een effectief en legaal systeem tegengehou­den

Jurist Kaj Hollemans, KH Legal Advice
Volledig scherm
Veel supermarkten hebben ee ID-scanner bij de kassa. Dit systeem is in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. © ANP

Bij het systeem Ageviewers vindt de leeftijdscontrole op afstand plaats. Wanneer de fles wijn langs de scanner gaat, krijgt de klant een melding. Gaat de klant akkoord, dan wordt een korte beeldverbinding tot stand gebracht met een controlecentrum op lokatie. Getrainde medewerkers beoordelen binnen enkele seconden of de klant meerderjarig is. De caissière hoeft dus niet meer na te denken en discussie aan de kassa is voorbij.

Volgens Wim van Dalen, directeur van STAP (Stichting Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid) spelen voor supermarkten 'andere belangen' een rol. ,,De verkoop van alcohol levert veel op. Je maakt het niet aantrekkelijker wanneer klanten eerst in een camera moeten kijken. Bovendien werkt Ageviewers misschien wel te goed en wordt te veel omzet misgelopen.''

Onbegrijpelijk
Jurist Kaj Hollemans van KH Legal Advice, gespecialiseerd in wet- en regelgeving rond alcohol, drugs en tabak, vindt het onbegrijpelijk dat supermarkten een effectief middel als Ageviewers buiten de deur willen houden en wel investeren in de ID-scanner. ,,ID-scanners zijn niet effectief en in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Supermarkten zeggen alles te doen om geen alcohol aan kinderen te verkopen, maar ondertussen wordt de invoering van een effectief en legaal leeftijdscontrolesysteem tegengehouden.''

De resultaten van de Ageviewers waren zeer positief, dat bleek ook uit een onderzoek van het Trimbos instituut 'Leeftijdsverificatie in het vizier' (2014). De verkoop van sigaretten aan minderjarigen werd in 96 procent van de gevallen geweigerd door Ageviewers en in 12 procent van de gevallen door de kassamedewerkers.  Opmerkelijk genoeg willen supermarkten het systeem niet gebruiken omdat het 'onvoldoende klantvriendelijk' zou zijn

Identiteitsbewijs
Alternatieven zijn voorlopig schaars en onvoldoende effectief. Naast de ID-scanners kunnen kassamedewerkers de geboortedatum van de klant intoetsen waarna de kassa een berekening maakt. Maar ook dit valt onder verwerking van persoonsgegevens en de toepassing ervan blijft afhankelijk van de caissière. Hij of zij moet immers zelf inschatten of de koper meer- of minderjarig is.

Volledig scherm
© ANP
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement