Volledig scherm
PREMIUM
Matthias Müller, CEO Volkswagen © AFP

'Europese bevolking is belazerd'

DieselgateEen jaar geleden begon het onderzoek naar Dieselgate. Het schandaal bleek nog groter dan gedacht. ,,Pijnlijk hoe Europa hiermee omgaat.''

Volledig scherm
© AFP
Quote

Dit onderzoek was de kans om vertrouwen terug te winnen

Mark Demesmaeker, de Belgische vicevoorzitter van de commissie
Volledig scherm
Mark Demesmaeker © Belga

John German kon zijn ogen niet geloven. Duizenden auto's had hij al onderzocht, als medewerker van een Amerikaans onderzoekscentrum naar uitlaatgassen. Maar dit had hij nog nooit meegemaakt. De Volkswagen Passat die hij moest onderzoeken, stootte liefst 30 keer meer stikstofoxide uit dan toegestaan.

En dat terwijl de auto in Europa door alle tests was gekomen. ,,We hebben het wel drie keer gecheckt'', zegt German, een bescheiden technicus uit Ann Arbor, Michigan, twee jaar na zijn ontdekking. ,,We dachten steeds: dit kán niet waar zijn.''

Germans ontdekking, een toevalstreffer, leidde het grootste autoschandaal uit de Europese geschiedenis in.

Sjoemelsoftware
Geconfronteerd met de resultaten moest Volkswagen toegeven dat het al jaren werkte met sjoemelsoftware. Die zorgde ervoor dat dieselauto's in het laboratorium keurig binnen de uitstootnormen bleven, terwijl ze eenmaal op de weg tientallen keren méér uitstootten. En daarna werd duidelijk dat bijna alle Europese automakers dezelfde trucs gebruiken. Niet alleen een ontmaskering van de Europese auto-industrie, maar ook een enorme blamage voor Europa, dat geen enkel land tot de orde riep. Hoe kon dit gebeuren?

Een jaar geleden begon het onderzoek naar 'Dieselgate'. Deze krant sprak met vijf leden van de onderzoekscommissie van het Europees Parlement. Hun werk zit er bijna op: ze verhoorden tientallen betrokkenen, bestudeerden duizenden vertrouwelijke stukken, allemaal om uit te vinden hoe Europa en de lidstaten dit hebben kunnen laten gebeuren.