Volledig scherm
PREMIUM
© Marco de Swart

Hoofddoek

ColumnOmdat dit mijn eerste column is wil ik mijzelf even voorstellen. De foto is vast het eerste dat uw aandacht trok. Dat ben ik dus. Mocht daar nog twijfel over bestaan: ja, ik ben moslim.

Quote

Ik ging er zelf ook nogal nonchalant mee om

Ik zal ook even uitleggen waarom ik mijn haar zo heb bedekt. Ik ben er lang geleden mee begonnen omdat het zo'n beetje hoorde in de Marokkaanse gemeenschap in Nederland waarin ik ben opgegroeid.

Het was niet mijn idee: mijn ouders vonden het belangrijk en ik was in die tijd een gehoorzame puber. Ze vertelden er niet bij waarom dat nou moest en ik was zo ingebed in deze cultuur dat ik er geen vraagtekens bij zette. Dus hoppa, op een dag zette ik 'm op en toog ermee naar school.

Niemand deed er moeilijk over. Ik ging er zelf ook nogal nonchalant mee om. Soms vergat ik 'm op te doen. Op vakantie naar Marokko deed ik 'm helemaal af. En toen de school na een jaar met een verbod op de hoofddoek kwam, was er geen discussie. Ik deed 'm bij de schoolpoorten gewoon af.  

Tijdens mijn studie Arabische taal en letterkunde aan de universiteit leerde ik mijn godsdienst wat beter kennen. Het bleek dat mijn ouders maar wat aanrommelden wat mijn religieuze opvoeding betrof. Ze hadden waarschijnlijk genoeg andere dingen aan hun hoofd. Ik pakte voor het eerst de Koran erbij, las de verzen waaruit islamitische geleerden de hoofddoekvoorschriften hebben gedestilleerd, maakte kennis met de eeuwenoude discussie over de interpretatie van die verzen, inclusief moderne en feministische opvattingen daarover en besprak alle aspecten met medestudenten.

  1. HAK voert als eerste voedselfabrikant Nutri-Score in: ‘waar wachten we nog op?’

    HAK voert als eerste voedselfa­bri­kant Nu­tri-Sco­re in: ‘waar wachten we nog op?’

    Als eerste in Nederland voert groentefabrikant HAK het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Of het nu een pot appelmoes, doperwtjes, kersen of rode kool is, de etiketten van de HAK-producten worden vanaf 1 september voorzien van het nieuwe logo dat aan de hand van kleuren en lettercodes aangeeft hoe gezond drinken of eten is. Timo Hoogeboom, algemeen directeur van HAK, legt uit waarom zijn bedrijf het voortouw neemt.