Volledig scherm
© REUTERS

Klassiek ribbelglas van Stella Artois gaat eraan

Het volkse Stella Artois wordt straks niet meer in een ribbelglas geschonken, maar in een kelk. Het is niet chic genoeg. België is verbijsterd.

Volledig scherm
©
Quote

Een kelk oogt chique

Sam Vanderstraeten, biersommelier

De Belgische bierpurist treurt; de nationale drank mag kennelijk niet langer volks en simpel worden getapt in het klassieke ribbelglas. Tenminste, dat 'complot' vermoeden liefhebbers achter het in Vlaanderen niet lekker gevallen besluit van AB InBev, 's werelds grootste brouwerijketen, om het klassieke 'ribbeltje' van Stella Artois geleidelijk uit de horeca te halen.

Kelk
Een 'chalice', ofwel een kelk, zou beter passen bij het gewenste imago van Stella Artois als chiquer premium bier. De Belgen willen zo beter concurreren met Heineken, een van de grote spelers op die zwaar bevochten premiummarkt.

,,Een kelk oogt chiquer", beaamt de Vlaamse biersommelier Sam Vanderstraeten. Een woordvoerder van Stella Artois houdt het op kwaliteitsafwegingen. Het kelkglas zou de 'meest optimale beleving bieden' en omdat de hand dan niet het hele glas vasthoudt (en verwarmt) blijft het bier langer koel.

Lachen
De Nederlandse horeca-adviseur Ton Lenting, lid van de hoofdjury van de Café Top 100, moet daar een beetje om lachen. ,,Dit ribbelglas is destijds juist speciaal gemaakt om het bier koeler te houden."

Volgens Lenting draait alles erom meer bier te verkopen. ,,Het volume staat onder druk en ook de bonussen van die jongen aan de top. Ik zie dat hun kelkglas 33 centiliter is. Een ribbelglas is 22 of 25 centiliter.''

Volledig scherm
© REUTERS

poll

Welk team kies jij?

Welk team kies jij?

  • Friet (41%)
  • Patat (59%)
41820 stemmen