Volledig scherm
Multinationals proberen jongeren aan het werkt te krijgen. © anp

Multinationals creëren banen voor jongeren

Negen multinationals die gevestigd zijn in Nederland gaan duizenden jongeren helpen aan een plek op de arbeidsmarkt. De bedrijven beloven de komende drie jaar 7500 werk- en stageplekken voor jongeren op VMBO, MBO, HBO en WO.

Quote

Door kennis te delen, elkaar te inspireren en gezamenlij­ke initiatie­ven te ontplooien in de strijd tegen jeugdwerk­loos­heid kunnen we jongeren écht helpen

Marc Boersch, Nestlé Nederland

Dat werd vanochtend onder meer aangekondigd op het ROC van Amsterdam College Zuidoost. Het gaat om technologieconcern IBM, netwerkbedrijf LinkedIn, voedingsmiddelenconcern Nestlé, uitzender Randstad en nog vijf andere grote partijen op het gebied van verpakkingen, voeding, landbouw en industrie. Ze creëren gezamenlijk 3350 banen voor jongeren en 4150 stageplaatsen. Dat aantal is exclusief snuffelstages.

,,Door kennis te delen, elkaar te inspireren en gezamenlijke initiatieven te ontplooien in de strijd tegen jeugdwerkloosheid kunnen we jongeren écht helpen'', aldus Marc Boersch, topman van Nestlé Nederland.

Werkloosheid is een groot maatschappelijk probleem. In september 2013 bereikte de jeugdwerkloosheid het hoogste punt sinds het begin van de crisis. Op dat moment was bijna 14 procent van alle 15- tot 25-jarigen in de beroepsbevolking werkloos. Momenteel is dit 10,8 procent.

Kansen

Volledig scherm
Sollicitatietraining door medewerkers van de Alliance for YOUth aan leerlingen van het ROC Amsterdam College Zuidoost © aangeleverd

,,De jeugdwerkloosheid is wel gedaald, maar sommige jongeren sturen wel 20 tot 50 sollicitaties zonder succes. Je kunt je voorstellen dat de moed dan in de schoenen zinkt. We adviseren dan ook altijd hulp te zoeken", aldus woordvoerder Suzan Bloemscheer van Randstad. 

Bij veel vacatures wordt ervaring gevraagd, maar jongeren die net van school komen, hebben vaak nog geen werkervaring. ,,Ze hebben ook nog weinig ervaring met solliciteren. Het maken van die eerste stap op de arbeidsmarkt is dus moeilijk voor ze. Door ze te laten kennismaken met het bedrijfsleven en ze te leren hoe ze de arbeidsmarkt succesvol kunnen betreden, hopen we ze te kunnen helpen", zegt Nestlé woordvoerder Hugo Stienstra.

De multinationals verenigen zich in de zogeheten Alliance for YOUth. Ze organiseren onder meer beurzen en workshops voor bijvoorbeeld het inzetten van sociale media. Het doel is volgens Nestlé tevens meer bedrijven te vinden om nog meer kansen te creëren.

Handvatten

Quote

Het is bij het zoeken naar een baan ook heel belangrijk dat jongeren erachter komen wat ze willen en wat bij hen past

Suzan Bloemscheer, Randstad

Het ROC is één van de drie onderwijsinstellingen in Nederland waar honderden leerlingen vandaag speciale sollicitatietrainingen kregen van medewerkers van de multinationals. Het is de bedoeling dat er later nog meer scholen bij het initiatief worden betrokken.

,,We proberen jongeren handvatten te geven door bijvoorbeeld een sollicitatietraining. Het is daarbij ook heel belangrijk dat jongeren erachter komen wat ze willen en wat bij hen past in een zoektocht naar een baan. Daar hebben wij ook tests voor", zegt Bloemscheer.

,,Wij kijken voor het vinden van een baan daarnaast echt naar de competenties van jongeren. Het is niet de bedoeling ze zomaar weg te zetten. De groep jongeren die start op de arbeidsmarkt is namelijk heel belangrijk."

  1. Nederlandse journalist zette Fox-show expres op stelten: ‘Leek wel een verwaande kwast’
    Video

    Nederland­se journalist zette Fox-show expres op stelten: ‘Leek wel een verwaande kwast’

    Journalist en historicus Rutger Bregman, die vorige week werd uitgescholden door Fox News-presentator Tucker Carlson, heeft diens tv-programma opzettelijk ontregeld. Dat vond hij nodig om zijn punt te maken, hoewel hij naar eigen zeggen wel overkwam als een ‘verwaande kwast’. ,,[Want] je entert iemands talkshow en je hebt met voorbedachten rade een plan om de boel op stelten te zetten.’’