Volledig scherm
© anp

Nederlanders recht op 66 miljoen door vertragingen

In totaal 150.000 Nederlanders hadden vorig jaar recht op een compensatie vanwege een vertraagde vlucht. Al die claims samen zijn goed voor zo'n 66 miljoen euro, nog niet de helft is uitbetaald. De compensatie per passagier varieert van 250 euro voor een korte Europese vlucht met een vertraging van 3 uur of langer, tot 600 euro voor een vlucht buiten Europa.

Quote

Klagende passagiers krijgen dan bijvoor­beeld voor 75 euro vouchers als compensa­tie

Directeur Vlucht-vertraagd.nl
Volledig scherm
© anp

In 2015 betrof het volgens EUclaim 2798 vluchten van en naar Nederland. Er zaten ongeveer 420.000 mensen in, onder wie naar schatting 150.000 Nederlanders. Dat blijkt uit berekeningen van EUclaim en Vlucht-vertraagd.nl, twee bedrijven die op no cure no pay basis namens passagiers compensatie innen.

Volgens directeur Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl keren luchtvaarmaatschappijen de trucendoos helemaal ondersteboven om onder de compensatie uit te komen. Dat begint al op het vliegveld. Stewardessen strooien met goedmakertjes om een verzoek om compensatie te voorkomen. ,,Klagende passagiers krijgen dan bijvoorbeeld voor 75 euro vouchers als compensatie, niet beseffende dat ze de eigenlijke schadeclaim niet meer in kunnen dienen,'' zegt Van Bokhoven.

Onwetendheid
Hij schat dat zelfs 90 procent van de passagiers geen compensatie ontvangt. EUclaim denkt dat de helft van de gerechtigden de vergoeding laat liggen, uit onwetendheid of omdat ze zich af laten schepen. Ontkennen, afwijzen en vertragen is de strategie van de meeste airlines als iemand compensatie vraagt voor een ernstig vertraagde vlucht. Met name de prijsvechters zijn er meester in.

Zo vraagt het Portugese TAP-Air steeds nieuwe documenten als er een claim wordt ingediend. Ouders moeten bijvoorbeeld een 'bewijs van verwantschap' overleggen, waaruit blijkt dat ouders echt namens hun kinderen mogen optreden. Dat document moet opgevraagd worden bij de gemeente. En als de handtekening dan niet exact lijkt op die in het paspoort, komt de claim retour.

Ryanair stuurt - als een compensatie eenmaal is toegewezen - per post een cheque die met veel gedoe en tegen hoge kosten geïnd moet worden bij een bank. Als de cheque niet wordt verzilverd is dat kassa voor de luchtvaartmaatschappij.

Luchtvaartmaatschappij Vueling maakt het zo bont dat de Inspectie Leefomgeving en Transport vorig jaar in actie kwam. Overleg en reprimandes hielpen niet en in december kreeg het Spaanse bedrijf dwangsommen voor de kiezen die wel op kunnen lopen tot 1 miljoen euro.

Volgens de inspectie krijgen klagende passagiers van Vueling standaard een afwijzing. Van de 44 passagiers die vorig jaar bij de ILT aan de bel trokken over Vueling, kregen er 27 alsnog hun compensatie, overigens zonder enige uitleg over de aanvankelijke afwijzing. Er zijn nog geen dwangsommen verbeurd, maar dat lijkt niet lang meer te duren. De ILT onderzoekt momenteel andermaal klachten van passagiers van de Spaanse maatschappij, bevestigt de inspectie.

Quote

Maar heel weinig mensen weten de weg naar de inspectie te vinden, dat is echt het topje van de ijsberg

Directeur Vlucht-vertraagd.nl

Lucratief
Ontduiken van de compensatieplicht is lucratief. Bij een vol vliegtuig kan dat voordeel oplopen tot 72.000 euro per vertraagde vlucht. Luchtvaartmaatschappijen die de compensatieplicht ontduiken, maken zich eigenlijk schuldig aan oneerlijke, oordeelt ILT. De boetes die Vueling kan krijgen zijn daarom 30 procent hoger dan het theoretische voordeel.

Volgens de ILT houden de meeste airlines zich goed aan de regels, maar volgens Vlucht-vertraagd.nl is dat een vertekend beeld. ,,Maar heel weinig mensen weten de weg naar de inspectie te vinden, dat is echt het topje van de ijsberg,'' zegt Van Bokhoven.

Volledig scherm
© anp