NPO: Kerst niet met opzet uit promofilmpje geschrapt

VideoHet woord kerst is niet met opzet uit het nieuwe spotje van de Nederlandse Publieke Omroep geschrapt. De NPO spreekt van 'een storm in een glas water'. ,,We wilden dit jaar een promofilmpje maken met een overkoepelende inhoud. Kerst alleen zou de lading niet dekken'', aldus een woordvoerder van de NPO.

,,Bij de NPO heb je namelijk ook evenementen als Serious Request, in de aanloop náár kerst, en de Top 2000 tussen kerst en oud & nieuw'', vervolgt de woordvoerder.

Sinds vanmorgen zendt de NPO ook een tweede spotje uit waarin kerst wél wordt genoemd. ,,Dat is onze jaarlijkse promo waarin we laten zien welke programma's allemaal te zien zijn tijdens de feestdagen. Die is niet even snel gemaakt naar aanleiding van de ophef, maar lag al heel lang in de planning.''

Volgens de woordvoerder is alle ophef dus een storm in een glas water. ,,Het begon bij een aanname in de media dat de NPO het woord 'kerst' zou hebben geschrapt om geen mensen uit te sluiten. Dat is vervolgens door andere media weer opgepakt. Zo is het balletje gaan rollen.''

December
In het promotiespotje vieren verschillende bekende NPO-gezichten samen de feestdagen onder het motto: 'December vier je samen'. Op social media en in een column in de Volkskrant werd al snel gesuggereerd dat de NPO met opzet niet meer over kerst sprak, maar over december, om zo geen kijkers tegen de borst te stoten. 

Vorig jaar onstond er ook al discussie over de kerstpromo van de NPO. Toen werd de publieke omroep ervan beschuldigd dat de promo té wit zou zijn.

Bekijk hier alle berichten die op (social) media zijn verschenen over de NPO en kerst.