Volledig scherm
© epa

Opnamen bevestigen: rampvlucht Colombia zonder brandstof

De vlucht met daarin onder meer de delegatie van de voetbalclub Chapecoense is inderdaad neergestort vanwege een tekort aan brandstof. Dat blijkt uit geluidsopnames uit de cockpit die in handen zijn van verschillende Colombiaanse media.

In de vrij chaotische opname is te horen hoe de piloot de verkeerstoren in Medellin herhaaldelijk om toestemming vraagt om zo snel mogelijk te mogen landen vanwege een technisch mankement en een tekort aan brandstof. ,,Het gaat mis, LAMIA 933 heeft totale storing, elektrisch systeem ligt er helemaal uit, geen brandstof meer'', zegt de gezagvoerder van ramptoestel tegen de luchtverkeersleider.

,Mayday mayday ...Help ons de landingsbaan te bereiken ... Help, help'', had deze collega van de vliegmaatschappij Avianca op zijn koptelefoon gehoord. ,,Toen hield het op en begonnen we allemaal te huilen.''

De band loopt door tot het moment dat het vliegtuig tegen de bergwand aanslaat. 71 mensen overleven de crash niet. Zes mensen liggen nog in het ziekenhuis.

Instructies
Naast de piloot is ook de vrouwelijke luchtverkeersleidster op de opnamen te horen. Ze geeft onder meer instructies terwijl het vliegtuig in korte tijd snelheid en hoogte verliest, op zo'n 10 kilometer van de luchthaven van Medelin. Vlak voor dat de opname ophoudt, vertelt de piloot dat hij vliegt op een hoogte van 2700 meter. De luchtverkeersleidster reageert erg geëmotioneerd nadat de verbinding wordt verbroken. 

Vliegtuigen dienen genoeg brandstof aan boord te hebben om zeker drie kwartier door te vliegen naar de dichtsbijzijnde luchthaven. Een uitgebreid onderzoek gaat de komende maanden op zoek naar achterliggende informatie rondom de rampvlucht.