Volledig scherm
PREMIUM
Bastiaan van Schaik © uitgeverij Haystack

Saai? Een powervrouw kleedt zich niet frivool

KantoorkledingEen seksloos broekpak. Of juist een te frivool decolleté. Het kiezen van zakelijke tenues bezorgt veel vrouwen hoofdpijn. Stylist Bastiaan van Schaik (47) wil hen met zijn boek Dress to Impress door de jungle van kantoorkleding loodsen.

Volledig scherm
Over topvrouw Herna Verhagen (PostNL): ,,Ze oogt stijlvol en straalt autoriteit uit. Daarmee komt ze en vrouwelijk en krachtig over op haar omgeving.'' © Marco de Swart

Zelf ging Bastiaan van Schaik jaren in short op teenslippers naar zijn werk. Ook als hij zakenvrouwen kledingadvies gaf. Zijn verschijning destijds was niet bepaald een toonbeeld van stijl en decorum, beaamt hij nu. ,,Toen dacht ik: whatever. In een creatief beroep kun je alles maken. Niet dus, merkte ik toen ik in 2007 bij Holland's Next Top Model op tv kwam. Ik kreeg bergen kritiek. Maar er was nog een andere reden dat ik voor dergelijke gemaksoutfits koos: mijn gewicht.''

De stylist is na een maagverkleining 62 kilo afgevallen. ,,Ik was een gezelligheidseter. Bij modeshows gooide ik achteloos tig oesters, bitterballen en glazen champagne naar binnen. Op een gegeven moment kreeg ik door dat ik mijn leven aan mijn kilo's aanpaste. Langs de catwalk zocht ik het hoekstoeltje zodat ik één bil ernaast kon hangen, ik had standaard een handdoek bij me tegen het zweten. Dat wilde ik niet langer. Nu kan ik weer kostuums gewoon uit het rek halen. Fijn. Want je wordt toch afgerekend op je uiterlijk.''

Dress to impress
Om die reden ook besloot hij de stijlgids Dress to Impress in elkaar te sleutelen. Zijn zakelijke, vrouwelijke klanten lieten steeds vaker vallen dat ze problemen hadden met het doorgronden van de dresscode op kantoor. ,,Banken, advocatenfirma's, verzekeringskantoren, multinationals als Unilever of AkzoNobel hebben geen voorschriften op dat gebied, maar er gelden wel ongeschreven wetten wat betreft de stijl, de diepte van decolletés en hak- en roklengte. Daardoor gaan vrouwen zichzelf beperkingen opleggen en kleden sommigen zich al snel als mannen. Dat is echt niet nodig.''

,,Millennials die nu op de arbeidsmarkt komen, blijken helemaal in de war. Zij hebben vaak van huis uit niet meegekregen hoe ze zich tijdens een sollicitatie moeten presenteren. En ze denken dat ze wegkomen met een casual, hippe outfit waarin ze talenten van Twitter, Google of Facebook op Instagram zien rondlopen. Maar die bedrijven zijn absoluut niet de norm. Bij de ABN AMRO, Shell of alle andere beursgenoteerde bedrijven sta je al met 3-0 achter als je in een rommelige combinatie komt binnenlopen voor een gesprek.''