Volledig scherm
© Mark Reijntjens

Taart op het werk maakt ons langzaam en ongefocust

OP DE WERKVLOERTaart op het werk is de echte concentratiekiller, en niet dat plaatje van een lekker koekje of snoepje.

Wetenschappers knutselden nog niet zo lang geleden een ingewikkelde computertaak in elkaar, die door een testgroep zo snel mogelijk diende te worden uitgevoerd. Wat er niet bij werd gezegd, was dat tijdens de test ook plaatjes van een punaise, een fiets, een voetbal of een lavalamp in de hoek van het computerscherm werden vertoond.

Voor de proefpersonen waren die flitsen van 125 milliseconden echt te kort om de plaatjes te kunnen zien. Maar de wetenschappers konden wel meten dat deelnemers door iets werden afgeleid.

Een plaatje van een gezonde wortel of appel leidde de proefpersonen iets sterker af dan de punaise. Het evolutionaire voedselalarm in de hoofden begon blijkbaar flink te piepen. Bij plaatjes van chips, snoep of kaas verdubbelde dat alarm nog eens. En de snelheid van het werk aan de computerklus zakte twee keer zo snel in.

Nog leuker werd het toen dezelfde onderzoekers het experiment herhaalden op een gevulde maag. De deelnemers werden letterlijk proefpersonen: ze kregen iets lekkers te eten voordat ze aan hun computerklus begonnen.

Het langsflitsende plaatje van een taart bleek daarna opeens géén concentratiekiller meer te zijn. Conclusie van de wetenschappers: junkfood houdt ons van het werk, tot we ervan hebben gesnoept.

Je denkt in zo'n geval meteen aan verleidelijke productieafspraken, die in het voordeel van de werkgever en de werknemer zijn. Bijvoorbeeld elke ochtend 'concentratievlaai' bij de fabriekspoort en 'breinsussende' bonbons bij de kantoorbalie?!

Helaas concludeert ander onderzoek dat ongezond eten en ongezond (stressvol) werk - zeker als je die twee zaken stapelt - tot (ernstige) gezondheidsklachten kunnen leiden. Zo blijven vet en zoet de grootste concurrenten van een bedrijf. De leuke baas die per mail een mooie taart aankondigt vanwege de prachtige omzetcijfers, pleegt alleen al met dat plaatje een suikerrijke kamikazeaanval op het werktempo van zijn eigen personeel. Je mensen eens flink verwennen met lekkers: dieper kun je als manager niet zinken.