Volledig scherm
Een takelwagen neemt een elektrische bus van Qbuzz op sleeptouw. © Peter Koster

‘Elektrische bussen Qbuzz hebben nog niet de betrouwbaarheid van de diesels’

De grote Ebusco stadsbussen vallen soms plotseling stil op onvoorspelbare momenten. ,,Ook midden op de N3’’, vertellen chauffeurs. Het remgedrag van de bussen is onregelmatig: ,,De ene keer doet ie te weinig en rem je de volgende keer harder, dan stuiteren mensen die uit willen stappen door je bus.’’

Deuren klappen soms zo hard dicht dat het maar goed is dat er niemand tussen komt. Andere keren kraken bussen zo hard, dat reizigers bezorgd vragen of alles wel goed gaat. Dan zwijgen de chauffeurs nog maar over de koelvloeistof, die uit het plafond van één van de fonkelnieuwe bussen liep.

Eigenlijk is het niet eens gek dat de bussen veel storingen hebben, zeggen ze: ,,Het model is zo nieuw, dat de bouwer niet eens de tijd had om ze uitgebreid te testen.’’

Betrouwbaarheid 

Steven van der Burg van Ebusco erkent dat de elektrische bussen nog niet de betrouwbaarheid van de diesels hebben. Echt stilvallen doen ze volgens hem niet: ,,Als een accu te heet wordt, zal de snelheid teruglopen naar 40 kilometer per uur.’’

Het probleem van de wisselende remkracht is volgens hem een kwestie van gewenning: ,,Als je ze laat uitrollen, kun je de energie van het remmen opnieuw gebruiken. Dat heeft extra remmende werking. Regenereer je heel veel energie, dan wordt dat oncomfortabel. Daarin is een evenwicht gezocht.’’

De lekkende koelvloeistof was een incident: ,,Er was een schroef niet goed aangedraaid. Daar hebben we alle bussen op gecontroleerd.’’

Sensoren voorkomen dat mensen bekneld raken tussen de deuren. De kleine elektrische bussen in de Dordtse binnenstad, rosero’s, gingen volgens de chauffeurs al drie keer uit zichzelf rijden: ,,Eéntje is er bij het busstation op een lantaarnpaal gebotst. Je moet er niet aan denken dat dat zaterdag op het Bagijnhof gebeurt.’’

Qbuzz wijst erop dat dat dezelfde busjes zijn waar Arriva ook al mee reed: ,,Drie hebben we overgenomen en we hebben er drie bijgekocht.’’ De chauffeurs geloven er niets van, maar volgens het bedrijf gaat het om ‘bedieningsfouten die niet de schuld van de chauffeur zijn’. Er zijn maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen. Zo zijn er een tijdje begeleiders met de chauffeurs meegestuurd.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht