Volledig scherm
De gemeenteraad van Molenlanden wil ervaringen uit de polder meegeven aan de provincie en vervoerder Qbuzz. © Milan Rinck

Molenlanden opent meldpunt voor ‘ov-ergernissen’

De bus weer te laat of zelfs helemaal niet verschenen? In Molenlanden is nu een meldpunt waar inwoners ervaringen over het openbaar vervoer kunnen delen. Het is een initiatief van de hele gemeenteraad.

De fracties willen met het meldpunt ovmolenlanden@gmail.com een vuist maken richting vervoerder Qbuzz én de provincie Zuid-Holland, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio. ,,Zodat ze gaan luisteren naar de passagiers en hun behoeftes, in plaats van ze met 'ov' te confronteren waarmee ze de directe aansluiting naar de stad missen.''

Qbuzz nam in december het busvervoer in de regio over van Arriva. Reizigers klagen sindsdien over vertraging, uitval van bussen en incheckzuilen die niet of slecht werken. In Molenlanden zorgt de nieuwe dienstregeling bovendien voor problemen, stelt de gemeenteraad. Qbuzz werkt met 'gestrekte lijnen', waardoor reizigers vaker overstappen maar in theorie sneller op hun eindbestemming moeten zijn. ,,Overstappen in de polder heeft echter een andere betekenis dan in de stad’’, zegt raadslid Wilma de Moel van Doe Mee! , de grootste fractie. ,,In de stad komt er na 15 minuten weer een bus. Als je hier een aansluiting mist, mag je een uur wachten.’’

Quote

Is het een kwestie van wachten op een ernstig ongeval?

Leo Timmer

Gemeenteraadsleden stellen verder te balen van het wegvallen van de buslijnen 90 (Rotterdam-Utrecht) en 81 (Gorinchem-Utrecht). De overstaphalte bij Meerkerk, waarbij reizigers de oprit van de A27 moeten oversteken, is volgens hen nog altijd onveilig. ,,Is het een kwestie van wachten op een ernstig ongeval?’’, vraagt Leo Timmer (CU) zich af.

VVD'er Philomeen Breddels roept op de belbus meer te promoten. Al is die volgens Wietse Blok (SGP) juist niet in trek bij studenten omdat de reiskosten niet worden gedekt door de ov-studentenkaart. ,,Het is de hoogste tijd dat Qbuzz en provincie stoppen met problemen afdoen als individuele gevallen’’, stelt hij.

De gemeenteraad van Molenlanden wil de ervaringen uit de polder meegegeven aan de provincie, die zich vanavond buigt over een vervoersplan voor 2020. Qbuzz beloofde na de 'opstartproblemen' al meermaals beterschap en voerde inmiddels al enkele aanpassingen in de dienstregeling door. ,,Ook voor dingen die goed gaan, staat het meldpunt natuurlijk open'', besluit de gemeenteraad.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Molenlanden en omstreken? Schrijf je hier in!