Volledig scherm
OV-chipkaart. © ANP

Qbuzz: problemen met OV-chipkaart verholpen

Qbuzz heeft de problemen met de te hoge afschrijvingen van de OV-chipkaart zo goed als verholpen. Volgens woordvoerster Susan Zethof is een proef met verbeterde software goed verlopen: ,,Die installeren we nu in alle bussen.’’

Eerder deze week bleek dat Qbuzz in Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem op een aantal trajecten te veel afschreef, soms zelfs het drievoudige. Van station Dordrecht naar de N3 in Papendrecht, dat twee euro kost, werd 5,55 euro in rekening gebracht. Een ritje van Dordrecht naar het ziekenhuis in Zwijndrecht, normaal 1,80 euro, kostte nu 4,53 euro.

Zethof gaat er voor 99 procent van uit dat het probleem nu opgelost is. Voorzichtigheidshalve blijft ze wel adviseren het saldo op de chipkaart regelmatig te controleren en indien nodig het te veel betaalde bedrag terug te vragen.

Volgens haar is het niet mogelijk dat Qbuzz dat geld eigener beweging terug geeft, zoals het Gorcumse SP-Statenlid Lies van Aelst gisteren suggereerde: ,,Wij beschikken niet over die gegevens. Die zitten bij Translink, dat over de OV-chipkaart gaat. Translink mag die gegevens als gevolg van privacywetgeving niet aan ons geven.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht