Ervaring met mega-evenementen moet Rotterdam helpen aan Songfestival in 2020

Rotterdam trok vandaag alles uit de kast om zich prominent te presenteren als potentiële organisator van het Eurovisie Songfestival. En die boodschap van de ambitieuze Maasstad kwam over, meldde Sietse Bakker, hoofdproducer Events van de NPO na afloop van een urenlang bezoek aan Ahoy. ,,Rotterdam is een wereldstad, heel divers. Een havenstad met een bijzondere verhaal’’, sprak hij op het voorplein van het befaamde complex op Zuid. 

Groot voordeel van Ahoy is dat de betrokken omroepen  - NPO, NOS en AVRO/TROS - kind aan huis zijn. En dat zowel stad als de beoogde festival-locatie bulkt van de ervaring op het gebied van het houden van grootschalige happenings. ,,Ahoy heeft een lang track-record’’, wist Bakker te vertellen. ,,We hebben het Junior Songfestival in 2007 hier nog gehad. Dus Ahoy kennen we goed.’’

En ook op deze donderdagmiddag kreeg de Hilversumse delegatie ‘een goede indruk’ van de veel gelauwerde venue op Zuid. ,,Bij dit bezoek is er wel op specifieke details gelet. Waar komen deuren op uit, hoe gaan alle publieksstromen straks lopen, waar krijgen de artiesten hun zendertjes en microfoons? Waar gaan ze het podium op? Ja, in Ahoy kun je hele mooie dingen doen.’’

Opperbeste sfeer

Ná concurrent Maastricht, die ook virtual reality-brillen in de strijd wierp om de delegatie het Songfestival-gevoel te geven, was het vanmiddag de spetterende Rotterdamse werkelijkheid die de omroepen moest verleiden om voor deze stad te kiezen. En gezien alle lachende gezichten was de sfeer tijdens deze cruciale visite opperbest. Er was een rondleiding geweest, een lunch gebruikt, en Bakker en zijn collega's stelden vooral veel vragen. Hoe het bijvoorbeeld zit met de hotelprijzen, als er volgend jaar mei vele duizenden gasten over de vloer komen.

Volledig scherm
Ahoy-directeur Jolanda Jansen, NPO'er Sietse Bakker en wethouder Said Kasmi. ,,We hebben weer een hele goede indruk gekregen van Ahoy‘’, aldus de omroepman, die op inspectie kwam in Rotterdam. © AD

Wat sowieso nodig is, zijn 3000 hotelkamers voor de artiesten en de organisatie. Maar in het kielzog daarvan komt er nog een enorme stroom publiek af op dit mega-evenement. Ook die fuifnummers moeten allemaal onder de pannen worden gebracht. Bovendien moet het logistiek in orde zijn, om al dat volk bijtijds op de verschillende feestlocaties én in Ahoy te krijgen.

Bidbooks

Aan de bidbooks van de twee resterende steden voor het hosten van het Eurovisie Songfestival 2020 zal het niet liggen, zo werd benadrukt. Beide voldoen aan de eisen. De komende weken moeten nijpende vragen worden beantwoord en worden plannen doorgerekend. Dan moet de raad van bestuur van de NPO akkoord gaan met een voorstel en tenslotte moet de European Broadcasting Union (EBU) in Genève nog worden overtuigd van de keuze voor Rotterdam óf Maastricht. Een mega-karwei, dat half augustus zijn apotheose moet beleven. Pas dan kan eventueel de vlag uit in Rotterdam.

Wethouder Said Kasmi (D66, toerisme), al wekenlang in de weer met het binnenloodsen van dit lucratieve muziekfestijn, is en blijft vol goede moed. ,,We zijn heel positief gestemd’’, vertelde hij. ,,Afgelopen weekend hebben we met North Sea Jazz opnieuw laten zien wat Ahoy allemaal kan behappen. We hebben ervaring, we hebben de infrastructuur, álle ingrediënten zijn er om het Songfestival in Rotterdam te laten plaatsvinden. Er is niets te bedenken waarop dit kan mislopen.’’

Om goed beslagen ten ijs te komen, is zelfs door twee afgevaardigden uit Rotterdam een bliksembezoek gebracht aan de vorige Songfestivalstad Tel Aviv, om wat tips en suggesties uit de eerste hand te krijgen. ,,Altijd handig om wat leerpuntjes mee te nemen’’, aldus een woordvoerder.

Maatregelen

Ook Ahoy-directeur Jolanda Jansen straalde één en al vertrouwen uit. Problemen zijn er niet wat haar betreft. ,,Het Songfestival vraagt echt om speciale maatregelen. Voorbeeldje: we krijgen hier misschien wel acht weken lang mensen binnen om te werken. Dus kijken we naar plekken waar een beetje daglicht is. Waar je die hele periode heel prettig kunt vertoeven.’’

Veiligheidszones, accreditatie, zo geolied mogelijk laden en lossen. Aan alles is gedacht. Maar als een paal boven water staat dat het Songfestival een feest voor iedereen moet zijn, dus zowel voor de bezoekers als de Rotterdammers zelf. ,,Iedereen moet een prachtige tijd hebben. Met een Euro-village in de stad, optredens voor jong talent, noem maar op’’, zegt ze.

Buiten kijf staat dat het Eurovisie Songfestival uniek is. ,,Dat hebben we met z’n allen óók vastgesteld. We hebben veel grote evenementen gehuisvest, maar dit is zó groot. Groter dan dit hebben we nog nooit meegemaakt.’’

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam