Volledig scherm
In Oekraïne bewaren ze goede herinneringen aan het Songfestival in 2017. © EPA

Songfestival: goede stadspromotie, maar niet winstgevend

Mocht Rotterdam het Songfestival weten binnen te slepen, dan wordt het een flinke kluif daar geld aan over te houden. Geen land of stad is in het recente verleden financieel wijzer geworden van het liedjesfestijn.

De gemeente Rotterdam is bereid 15 miljoen euro bij te dragen aan de organisatie, en dat is iets meer dan de 12 miljoen euro die de Israëlische stad Tel Aviv er dit jaar voor overhad. De overige 16 miljoen – de organisatie kostte Israël in totaal 28,5 miljoen euro – werd opgehoest door de Israëlische publieke omroep. Het evenement is nog te kort geleden om de winst-en-verliesrekening voor Israël te presenteren.

Over 2018, het jaar waarin het Songfestival werd gehouden in Portugal, zijn wel cijfers bekend. Het Zuid-Europese land stak in totaal 23 miljoen in de organisatie, waarvan 5 miljoen afkomstig was uit de gemeentekas van Lissabon. De stad zag maar een klein deel van dat geld terug in de vorm van toeristenbelasting, maar hotels en restaurants deden in de dagen rond het festijn goede zaken: zij maakten wél winst.

Hetzelfde verhaal geldt voor Oekraïne. Het festijn kostte de voormalige Sovjetrepubliek in 2017 bijna 23 miljoen euro. De gaststad Kiev nam daarvan bijna een derde voor haar rekening: 7 miljoen euro. De opbrengsten voor de Oekraïense economie, een kleine 18 miljoen euro, waren niet genoeg om de kosten te dekken. ,,Toch was het goede promotie voor de stad en het land’’, blikt Vladimir Tsaruk van het nationale verkeersbureau van Oekraïne terug.

Quitte

De edities van voor 2017 waren evenmin winstgevend, blijkt uit cijfers van zakenbank RBS. Alleen Zweden draaide in 2015 bijna quitte. Heel verliesgevend was het festival voor Azerbeidzjan in 2012. Het land pompte dik 53 miljoen euro in de organisatie, maar meer dan een schamele 7 miljoen euro leverde dat niet op. De kosten waren zo hoog, omdat in de hoofdstad Bakoe speciaal voor het Songfestival een evenementenhal werd gebouwd.

Volgens evenementendeskundige Mark Schoots is het verkeerd om de organisatie van een Songfestival te benaderen als een investering waaraan je geld wilt verdienen. ,,Het is voor de gaststeden een uitstekende manier om zichzelf internationaal in de schijnwerper te zetten en inwoners van zo’n gaststad zijn voor langere tijd trots – dat is ook veel waard.’’

,,Bovendien’’, zegt Schoots, ,,is de organisatie van zo’n binnenevenement vrij eenvoudig. De infrastructuur ligt er al: er is een zaal, er zijn wegen naartoe. Bij het binnenslepen van een groot sportevenement is dat vaak ingewikkelder.’’

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam