Volledig scherm
© Flashphoto NL

Treinverkeer komt langzaam weer op gang, ook morgen nog overlast verwacht

Er rijden inmiddels weer een aantal treinen, maar de overlast is nog niet ten einde. Mogelijk is er morgen ook nog chaos op het spoor. De Nederlandse Spoorwegen gaan er tot nog toe van uit dat morgen '9 van de 10 treinen rijden'. 

Eerder vandaag stonden er op Utrecht Centraal wel duizenden mensen te wachten, in de hoop dat hun trein alsnog zou rijden. Sommige passagiers hebben inmiddels geluk, zo rijden er sinds 19.00 uur weer een aantal intercity's in de richting van Amsterdam, Schiphol en Den Haag. 

Over het algemeen kiezen mensen ervoor om een stukje mee te reizen met de treinen die wel rijden. Voor de overige kilometers zoeken ze een alternatief en maken ze bijvoorbeeld gebruik van de 'stormpool': daarbij zoeken mensen via sociale media een lift.

Het 'stormpoolen' blijkt populair en ook voor de NS is deze oplossing erg handig. ,,Momenteel rijden er 5000 treinen niet. We kunnen niet voor alle passagiers bussen in gaan zetten”, aldus woordvoerder Erik Kroeze. 

Buitenlanders die op vakantie zijn en moeilijker gebruik kunnen maken van de 'stormpool', worden verwezen naar de gemeente. ,,Het is hun verantwoordelijkheid om dat op te lossen.”

Volledig scherm
Reizigers staan op Utrecht Centraal tevergeefs voor een trein die nog lang niet gaan rijden. © AD

Vrij maken van het spoor

Het personeel van de NS is al de hele dag bezig met het vrij maken van het spoor. Op zeker dertig plekken zijn bomen op het spoor gewaaid. De bovenleiding begaf het op zeventien locaties. Pas nadat de storm luwde was het veilig om de reparatie- en opruimwerkzaamheden te beginnen. 

Om 11.00 uur kwamen de treinen 'gecontroleerd tot stilstand'. ,,Een ingreep die we in geen jaren hebben gebruikt. Alle treinen reden naar de stations omdat het onverantwoord werd om met de dienstregeling door te gaan”,zegt Erik Kroeze van de NS.

Volledig scherm
Treinen rijden niet door de storm. © Ivar Penris

Zodra de bomen en takken van het spoor zijn en de bovenleidingen zijn gerepareerd wordt eerst heel het spoornetwerk geschouwd door er met een slakkengangetje van 40 km/uur over te rijden. Alleen zo kan vastgesteld worden of het spoor vrij en veilig is, en of alle seinen en wissels werken.

,,We kunnen nu nog niet zeggen of iedereen vanavond thuiskomt omdat onbekend is hoelang de opruimwerkzaamheden en de schouw gaat duren. Na 17.00 uur gaan de eerste treinen rijden, maar dat zal echt mondjesmaat zijn.”

De NS legde aan het einde van de ochtend het treinverkeer stil. Bekijk hieronder reacties van reizigers: