Volledig scherm
Alex van Hooff, directeur van Burgers' Zoo: "Als je als werknemer jezelf goed kent, kom je er ook achter of je bij het bedrijf past." © Erik van 't Hullenaar

Baas Burgers' Zoo: 'Heb niet alleen hart voor de zaak, maar ook voor jezelf'

Tip van de BaasWie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Alex van Hooff, directeur van Burgers’ Zoo.

,,Heb niet alleen hart voor de zaak, maar ook voor jezelf. Daar wordt iedereen beter van. Leer wie je bent en wat je dromen zijn. Bij Burgers’ Zoo hebben we die waarden voor onszelf ook duidelijk gemaakt. We zijn niet alleen een dierenpark. Ook natuurbescherming is van groot belang voor ons en daar doen we veel mee. Als je als werknemer jezelf goed kent, kom je er ook achter of je bij het bedrijf past. We hebben er bewust voor gekozen om iemand bij personeelszaken collega’s te laten coachen die daar behoefte aan hebben."

Quote

Als je blijft bijleren, kun je het heel lang bij een werkgever volhouden

Alex van Hooff

,,We hebben hier mensen werken die uit het bedrijfsleven komen en bewust voor onze organisatie kozen. Dat zijn heel gemotiveerde mensen die weten wat ze willen. Door wat je wilt af te stemmen op wat je kunt, kun je de juiste plek voor iemand zoeken. Dat kan bij ons in de marketing zijn of in een specifiek onderdeel van de dierverzorging. Zo hadden we een leidinggevende in onze horeca werken wiens grote passie eigenlijk techniek was. Toen we daarachter kwamen, heeft hij zijn gevoel gevolgd. Nu is hij verantwoordelijk voor alle ICT in onze restaurants en het congrescentrum."

Juiste plek 

,,Waar we zelf naar kijken, maar wat voor medewerkers ook van groot belang is, is of iemand de juiste persoon is, of diegene op de juiste plek zit en of hij of zij dan ook de juiste werkzaamheden verricht. Ons park is misschien anders dan andere werkgevers. Er zijn hier genoeg mensen die al langer dan 25 jaar voor ons werken. Zij hebben een enorme kennis van de dieren en de organisatie. Die lange adem is belangrijk. Zeker in de dierverzorging moet je de eerste jaren heel veel leren. Je moet de broedseizoenen meemaken, de dieren leren kennen en de organisatie. Als je blijft bijleren, kun je het heel lang volhouden."

,,Het scheelt ook dat we een familiebedrijf zijn. Iets kan op korte termijn geld opleveren, maar op de lange termijn minder goed zijn. Wij kijken altijd naar die lange termijn en dat is fijner voor mensen die ergens langer willen werken. Dat betekent niet dat we stilstaan. Er zijn altijd veranderingen. Leg onze plattegronden van de afgelopen honderd jaar naast elkaar en niks is hetzelfde. Iemand kan hier tientallen jaren werken, maar dat wil niet zeggen dat die mensen dan sneller tegen verandering zijn. Wij willen het namelijk altijd beter doen voor de dieren, bezoekers en medewerkers, daar komen die veranderingen uit voort."

Over deze serie

Elke week geeft een topondernemer of ceo van een bedrijf zijn of haar belangrijkste tips voor de werkvloer. Tips waar je als werknemer (en zzp'ers wellicht ook) echt iets aan hebt. Ook als je niét bij het betreffende bedrijf werkt. Elke baas geeft zijn twee beste tips, in twee aparte columns.

De bazen die eerder aan bod kwamen: Atilay Uslu (Corendon), Hennie van der Most (horeca-ondernemer), Jaap Wassink (Coca-Cola), Bas Beerens (WeTransfer), Wilbert Mutsaers (Spotify), Derk Sauer (media-ondernemer), Gillian Tans (Booking.com), Frits van Eerd (Jumbo), Marjan van Loon (Shell), Duncan Stutterheim (ID&T), Niels Bontje (Iglo), Koen Regout (Koninklijke Verkade), Marcel Molenaar (LinkedIn), Michiel Muller (Picnic) en Dries van der Vossen (Event Hotels).  

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief

poll

Het barst van de 'onzinbanen', beweert hoogleraar David Graeber. Is jouw baan overbodig?

  • Ja, eigenlijk wel (38%)
  • Nee, echt niet! (62%)
16998 stemmen