Volledig scherm
Atilay Uslu: 'Wanneer je bij een bedrijf werkt waarin je geaccepteerd wordt zoals je bent, moet je jezelf ook laten zien.' © Corendon

Pak je kansen en wees jezelf, zegt de baas van Corendon

Tip van de BaasWie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Atilay Uslu, oprichter en eigenaar van reisorganisatie Corendon.

,,Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau word je met een niet-Nederlandse achternaam half zo vaak uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Bij ons speelt dat niet, en omdat ik zelf altijd met mijn eigen ondernemingen bezig ben geweest heb ik het persoonlijk niet meegemaakt. Het is ontzettend zonde als het wel gebeurt. De meerderheid van de jongeren in Amsterdam heet geen Jantje of Pietje meer. Negeer je die groep, dan loop je als bedrijf het beste personeel mis."

Beste medewerker

,,Zo werd ik ooit aangesproken door een gepensioneerde medewerker van me. Een man van Turkse komaf. Of ik geen baan had voor zijn zoon. Die hield het nergens langer uit dan twee maanden. Hij is in een van onze hotels gaan werken en behoort nu tot de beste medewerkers. 'Ga eens naar huis joh', zeg ik weleens als hij zijn acht uur er allang op heeft zitten. Maar dan is hij nog bezig voor één van de gasten en wil hij dat per se afmaken."

Quote

Soms komt er een kans die je met beide handen moet aangrijpen. Als je dat niet doet, is het definitief verkeken

Atilay Uslu

,,Soms komt er een kans die je met beide handen moet aangrijpen. Als je dat niet doet, dan is het definitief verkeken. Dat geldt voor die jongen misschien wel. Hij mag binnenkort van mij naar Curaçao om daar in ons hotel te werken. We hebben ook bij de IT een jongen werken die nergens anders aan de bak kwam. Het is een niet zo sociaal vaardige IT’er, die gewoon zichzelf kan zijn. Weer iemand die er vol voor gaat, zodra hij wordt geaccepteerd zoals hij is."

Acteur

,,Deze jongen had op andere plekken ook aan het werk gekund, maar alleen als hij een rol had gespeeld. En dat houd je niet lang vol, als je iedere dag als een acteur naar je werk moet gaan. Wanneer je bij een bedrijf werkt waarin je geaccepteerd wordt zoals je bent, moet je jezelf ook laten zien. Ik wil weten hoe mensen echt zijn. Ik ken mensen niet oppervlakkig; ik ken ze goed of ik ken ze niet. Daardoor weet ik gelijk wat er aan de hand is als er iets speelt tussen medewerkers, ik ken hun achtergrond. Dan kan ik ze ook tot de orde roepen. Ik wil niet zo'n directeur zijn die met ontslag dreigt. En iedereen mag fouten maken. Wees nooit te bang om fouten te maken."

Over deze serie

Elke week geeft een topondernemer of CEO van een bedrijf zijn of haar belangrijkste tips voor de werkvloer. Tips waar je als werknemer (en zzp'ers wellicht ook) echt iets aan hebt. Ook als je niét bij het betreffende bedrijf werkt. Elke baas geeft zijn twee beste tips, in twee aparte columns.

De bazen die de komende weken aan bod komen, zijn: Hennie van der Most (horeca-ondernemer), Jaap Wassink (Coca-Cola), Bas Beerens (WeTransfer), Wilbert Mutsaers (Spotify), Derk Sauer (media-ondernemer), Gillian Tans (Booking.com), Frits van Eerd (Jumbo), Marjan van Loon (Shell), Duncan Stutterheim (ID&T).

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!