Volledig scherm
De Oosterspoorbaan tijdens de aanleg van de Venuslaan in 1971. © Het Utrechts Archief

Dankzij de koppigheid van de NS is de Oosterspoorbaan nu een mooi park bovenop een viaduct

Toen en NuElke week zet Paula Swieringa twee foto’s naast elkaar:een van lang geleden en een recente foto. Wat is er in de tussentijd veranderd? Deze week: de Oosterspoorbaan. 

Al in de jaren 50 was de Oosterspoorbaan in Utrecht-Oost ten dode opgeschreven. Passagierstreinen reden er al lang niet meer over. Alleen nog goederentreinen en af en toe een museumstuk van het Spoorwegmuseum. 

Verder lag het spoor vooral hinderlijk in de weg in de woonwijk. Én het slokte het kostbare ruimte op. Als we er nou een autoweg van maken, dan hoeven we tenminste ook niet die singels te dempen, riepen de zogeheten anti-dempers destijds.

Maar de NS bleef moeilijk doen en hardnekkig vasthouden aan de spoorlijn. En dus ligt-ie er op de foto uit 1971 nog. Gelijkvloers, op de plek waar ze net begonnen zijn met de aanleg van de Venuslaan. Voor de gemeente zat er niets anders op om er dan maar een spoorviaduct boven te bouwen.

Nou kunnen we blijven mopperen op de NS, maar kijk wat er nu, vijftig jaar later, van gekomen is. Dankzij de koppigheid van de NS destijds zien we op de foto van nu geen autoweg, maar een mooi wandel- en fietspark bovenop een viaduct. En met die singels is het uiteindelijk ook goedgekomen. Dus niet meer zeuren over de NS.

Bekijk hier alle afleveringen. 

Volledig scherm
Het Oosterspoorbaanpark in 2019 © Paula Swieringa

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht