Volledig scherm
Spoortunnel voor voetgangers en fietsers bij de Amsterdamsestraatweg in 1928. © Het Utrechts Archief

Soms moest je tien minuten wachten voordat de spoorbomen weer open gingen

Toen en nuIn 1928 staat een tram te wachten voor de spoorwegovergang aan de Amsterdamsestraatweg. Enkele passagiers zijn uitgestapt… Om even de benen te strekken of om te kijken wat die fotograaf daar doet. Ze hebben alle tijd. Het kan nog wel tien minuten duren voordat de boomwachter de spoorbomen weer opendoet.

Het was in de jaren 20 en 30 een vertrouwd beeld in de Amsterdamsestraatweg: rijen wachtenden bij de spoorwegovergang. In 1925 is er voor de voetgangers en fietsers aan beide zijden van de weg een tunnel gegraven onder het spoor door. Maar de auto’s en tram stonden nog tot 1940 regelmatig voor gesloten bomen.

Volledig scherm
Viaduct in 2018. © Paula Swieringa

Net als de brandweer die in 1938 op weg was naar een brand in een winkelpand aan de Amsterdamsestraatweg 325. Bijna tien minuten stond de spuitauto stil bij de overgang, terwijl de brand zich verspreidde over het huizenblok.

Op de foto van nu heeft niemand er nog erg in dat er een trein passeert. We vinden het de normaalste zaak van de wereld dat we er gewoon onder door kunnen lopen, fietsen of rijden. Alleen in het bushokje staat nog iemand te wachten. Bij halte ‘Viaduct’ om precies te zijn.

<

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht

poll

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

  • Mee eens (83%)
  • Niet mee eens (17%)
2385 stemmen