Volledig scherm
© anp

Bond wil onderzoek naar 'onveilig' treintype na Dalfsen

Machinistenbond VVMC wil een onderzoek naar het treintype dat bij Dalfsen ontspoorde en waarbij een collega verongelukte. De lichte trein zou extra kwetsbaar kunnen zijn. Volgens de bouwer is het voertuig wel degelijk veilig.

Quote

Ongevallen met treinen met een lichte wagen aan de kop hebben bij een frontale botsing vaak ernstige gevolgen. Meestal zitten er zware aandrijf­wie­len in de kop. Bij de moderne Stadlers niet, ondanks de risico's op overwegen en enkel- spoortra­jec­ten

Volledig scherm
© anp
Volledig scherm
© anp

Het treinongeluk bij Dalfsen staat niet op zichzelf. In minder dan een jaar tijd zijn zeven machinisten van dit type treinen van de fabrikant Stadler om het leven gekomen bij vier spoorongelukken in Duitsland, Oostenrijk en Nederland.

Dat blijkt uit onderzoek van de Stentor. Alle ongelukken waren op enkelbaans spoortrajecten. In Nederland rijden inmiddels ruim honderd treinen van dit type rond en er komen snel zeventig bij. De trein in Dalfsen was van Arriva. Dit bedrijf zegt door de bouwer op de hoogte te zijn gesteld van ongelukken met treinen van hetzelfde type, maar wil nu verder niet reageren.

Geschokt
Voorzitter Rob de Groot en vakbondsbestuurder Wim Eilert van de VVMC, met ruim 4000 leden de grootste vakbond voor rijdend personeel, reageren geschrokken op de cijfers. ,,Dit baart ons ernstig zorgen. Wij zullen bij de werkgevers en alle andere bevoegde en betrokken organisaties om duidelijkheid vragen over botsveiligheid en regelgeving," aldus De Groot, die zelf ook machinist is.  

De VVMC dringt verder aan op betere beveiligingssystemen en een sterke vermindering van het aantal overwegen. Een deel van het personeel voelt zich niet veilig in de cockpit, zo bleek ook recent weer uit onderzoek.

De treinen van het Zwitsterse Stadler zijn populair, mede omdat ze licht en energiezuinig zijn. Maar nadeel van de lichte treinen is dat het oude spoornet daar moeite mee heeft. Detectiesystemen zien de treinen soms niet of te laat aankomen, blijkt ook uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat na veiligheidsincidenten in november 2010.

Gewicht
Volgens het dagblad NZZ, een belangrijke krant in Zwitserland, is er een relatie tussen aantallen dodelijke slachtoffers en de aard van de treinen. De krant schreef: ,,Ongevallen met treinen met een lichte wagen aan de kop, zoals in Dalfsen het geval was, hebben bij een frontale botsing voor trein en passagiers vaak ernstige gevolgen. Het grote verschil zit in het gewicht van de kop van de trein. Meestal zitten daar zware aandrijfwielen. Bij de moderne Stadlers niet, ondanks de risico's op overwegen en enkel- spoortrajecten."

Stadler wijt de ongevallen met haar treinen en de dodelijke gevolgen puur aan pech en wijst erop dat de oorzaak nooit bij de treinen zelf lag. Volgens woordvoerster Marina Winder voldoen de treinen aan alle Europese normen. De conclusies van NZZ noemt ze onjuist. De fabrikant wil verder in afwachting van de vijf onderzoeken naar het drama in Dalfsen niet ingaan op vragen over het ongeluk en de veiligheid van de werkplek van de machinist.

Lees alles over het treinongeluk in Dalfsen in ons dossier

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement