Volledig scherm
Spoorwissels bij Utrecht Centraal. © ANP

Bestuurders: Nieuwe ring voor OV om Utrecht van groot belang

Naast de wens van een tweede intercitystation voor Utrecht op de lange termijn, is het volgens verkeersgedeputeerde Dennis Straat (VVD) belangrijk om op kortere termijn de al bestaande treinstations in en rondom Utrecht beter met elkaar te verbinden.

Zo noemt Straat bijvoorbeeld het verbeteren van de overstapmogelijkheden vanaf de stations met een goede busverbinding. ,,Het zou mooi zijn als mensen vanaf de stations in Bunnik, Lunetten, Woerden of De Bilt makkelijker in een bus kunnen stappen. Een bus is in de eerste instantie praktisch omdat die over de bestaande wegstructuur kan rijden.’’

Die verbeterde busverbinding zou op de langere termijn moeten uitgroeien tot een hoogwaardige openbaar-vervoerring rondom Utrecht. ,,Dat zouden we bijvoorbeeld kunnen realiseren met een tram of lightrailverbinding,’’ zegt Straat. ,,Maar dat is natuurlijk een veel ingrijpender maatregel, omdat het bouwen van nieuwe infrastructuur veel tijd kost.’’

Reizigers

Een van de belangrijkste doelen is om het zwaar belaste Utrecht Centraal, het drukste station van het land, te ontlasten. Hier worden de komende jaren nog veel meer reizigers verwacht. In combinatie met de woningbouwplannen van Utrecht en daarmee een stijging van het aantal mensen dat hier wil wonen en werken, moet er volgens gemeente en provincie snel iets gebeuren.

Volgens verkeerswethouder Van Hooijdonk zijn de wensen ‘urgent’ omdat het huidige vervoerssysteem op den duur niet meer houdbaar is door de groei van de stad. ,,Wij zijn sinds 2010 in gesprek met het Rijk over de bereikbaarheid, maar er is in die tussentijd eigenlijk niet veel gebeurd. Ondertussen zijn wij in Utrecht wel doorgegaan met het maken van nieuwe woningbouwplannen.’’

Wensenlijstje

Van Hooijdonk noemt de binnenstedelijk ontwikkeling van de Merwedekanaalzone ‘het meest urgente geval dat we hebben’. ,,Als stad willen we daar zo’n tienduizend woningen bouwen, maar binnen het huidige vervoerssysteem kunnen dat er maar zesduizend zijn. Het is dus belangrijk dat we kijken wat er per gebied nodig is om te zorgen dat mensen zich op een goede manier kunnen verplaatsen.’’

Aanstaande maandag bespreken Van Hooijdonk en Straat hun wensenlijstje met de ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken). Het liefst zouden de Utrechtse bestuurders op dit moment al een financiële toezegging krijgen voor de miljarden die nodig zijn voor de plannen, maar vermoedelijk wordt daarover pas in het najaar meer duidelijk. 

Volledig scherm
Mogelijke nieuwe locatie- en netwerkkeuzes in de Metropoolregio Utrecht. © Gemeente Utrecht

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht