Valentijnsdag commercieel? Jazeker, deze bedrijven boeren goed op de dag van de liefde

Valentijnsdag. Weer zo’n commercieel idee dat is over komen waaien vanuit de Verenigde Staten. Velen zeggen stoer: ‘Valentijnsdag? Daar doe ik niet aan’, maar toch zijn er flink wat bedrijven die profiteren van de dag van de liefde.

Eigenaar Armand Septer in zijn bloemenzaak Erica's met Valentijsbloemen.
Volledig scherm
Eigenaar Armand Septer in zijn bloemenzaak Erica's met Valentijsbloemen. © VICTOR VAN BREUKELEN

Neem de bloemenveiling. Het is topdrukte voor Plantion in Ede. Normaal zit de veilinghal niet zo vol op een doordeweekse woensdag, maar deze woensdag (gisteren) wél. Handelaren bieden op massa's bloemen die automatisch in treintjes vanuit de grote opslag langs worden gereden. 

Vanuit die gigantische loods komt volgens commercieel directeur van Plantion, Guus van Logtestijn, hét Valentijnscadeau: ,,Ja, het klinkt afgezaagd, maar het is echt de roos. Het is de koningin van de bloemen. De rode roos geef je met Valentijn.” 

Zo'n 75.000 exemplaren en bijna anderhalf miljoen andere bloemen verlaten alleen woensdag al de hal en worden verspreid over bloemisten in een straal van ongeveer 150 kilometer rond Ede. Deze week is de omzet ongeveer 20 procent hoger ten opzichte van een ‘gewone veilingweek’.  

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Nijmegen