Volledig scherm
Het hoofdkantoor van VluchtelingenWerk Nederland, een van de sterkste stijgers in het merkenonderzoek van dit jaar. © anp

Donateur wantrouwt internationale goede doelen

Donateurs aan goede doelen vertrouwen internationale hulporganisaties het minst. Dat blijkt uit een tweejaarlijks onderzoek van merkenonderzoeksbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 2000 Nederlanders.

Quote

De vluchtelin­gen­cri­sis heeft de noodzaak van internatio­na­le hulp weer tastbaar gemaakt

Hendrik Beerda, merkenadviseur

Mensen twijfelen vooral aan de manier waarop het donatiegeld besteed wordt en hoe effectief deze organisaties zijn.

Toch is er licht aan het eind van de tunnel voor de internationale goede doelen. Hun positie stabiliseert dit jaar namelijk, na jaren van daling.

,,De vluchtelingencrisis heeft de noodzaak van internationale hulp weer tastbaar gemaakt. Mede door alle media-aandacht behoort VluchtelingenWerk Nederland zelfs tot de sterkste imagostijgers van de afgelopen twee jaar', zegt merkadviseur Hendrik Beerda in een persbericht.

Nederlandse goede doelen
Van alle goede doelen heeft KWF Kankerbestrijding het sterkste imago onder de Nederlandse bevolking. Het Rode Kruis en de Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) staan op plaats twee en drie.

Ook het Wereld Natuur Fonds, CliniClowns, de Hartstichting, UNICEF en Artsen zonder Grenzen scoren goed op het gebied van reputatie. Volgens de onderzoekers hebben goede doelen die zich richten op het verbeteren van de situatie in eigen land ,,duidelijk een streepje voor'' bij de gemiddelde Nederlander.

De sterke positie van KWF Kankerbestrijding heeft de organisatie te danken aan een combinatie van angst en vertrouwen, verklaart de merkadviseur. ,,Iedereen kent iemand in zijn omgeving met kanker, waardoor de angst voor de ziekte groot is'', aldus Beerda.

Natuurorganisaties
Verder valt de slechte reputatie van natuurorganisaties op. Beerda: ,,Terwijl natuur en dieren warme gevoelens opwekken bij mensen, hebben de meeste natuurorganisaties een weinig sympathiek en zelfs enigszins arrogant imago. Dit imago keldert al jaren zodat een verdere daling van hun donateursbestanden waarschijnlijk is.''

Top-10 van sterkste merken in de goededoelensector:

1. KWF Kankerbestrijding 
2. Rode Kruis 
3. KiKa 
4. Wereld Natuur Fonds 
5. CliniClowns 
6. Hartstichting 
7. UNICEF 
8. Artsen zonder Grenzen 
9. Leger des Heils 
10. Ronald McDonald Kinderfonds

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement