Volledig scherm
© RV

‘Hoe kan het dat batterijen in elektrische auto's veel langer meegaan dan in smartphones?’

VRAAG & ANTWOORD,,Ik begrijp niet hoe autofabrikanten kunnen zeggen dat de batterijen van een elektrische auto minimaal acht jaar lang meegaan. In smartphones is het meestal na twee, drie jaar wel gedaan met de batterij”, meldt lezer S.J. in ’t Veld. 

Autoredacteur Niek Schenk: ,,De batterij van een smartphone is relatief klein, want de telefoon moet zo klein, plat en licht mogelijk zijn. Om te voorkomen dat de batterij daardoor gauw leeg raakt, kun je hem volledig op- en ontladen en dat gaat ten koste van de levensduur. Bij de smartphone wordt dit voor lief genomen, want vervangen van de batterij is relatief goedkoop.

Bij een auto gaat het echter om vele duizenden euro’s en is het vervangen ook ingewikkelder. Daarom kun je het batterijenpakket van een auto nooit volledig leeg trekken en ook niet volledig opladen. Er wordt een marge aangehouden van al gauw 10 tot 20 procent. Verder bevat het batterijsysteem intelligente technologie die bijvoorbeeld de optimale temperatuur regelt voor betere prestaties en een langere levensduur.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”