‘Waarom geldt er niet dezelfde maximumsnelheid voor personenauto’s én vrachtwagens?’
VRAAG & ANTWOORD,,We rijden nu al een tijdje overdag 100 km/u op de snelweg. Ik vind het heerlijk ontspannend en merk dat er ook minder files zijn. Maar wat wel opvalt: vaak stroopt het verkeer op als er een vrachtwagen opdoemt. Die mag maximaal 80 km/u. Waarom niet gekozen voor één maximumsnelheid (100 of 90 km/u) voor álle voertuigen, zodat het allemaal nog beter doorstroomt?” vraagt lezer Ad Maas.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto’s nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto’s. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrijding richten ze door hun gewicht en omvang meer schade aan. Daarom lijkt het mij niet verstandig om die limiet van 80 km/u te verhogen. Bovendien rijden veel vrachtauto’s al iets sneller in de praktijk, want hun begrenzer is afgesteld op 90 km/u. Het alternatief, ook de personenauto’s beperken tot 80 km/u, lijkt mij ook niet wenselijk voor de doorstroming van het verkeer.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Waarom mag je zó hard rijden op een elektrische fiets?’
,,Waarom zijn e-bikes niet begrensd?”, vraagt lezer Nico Vavier. ,,De aandrijving is slechts bedoeld als trapondersteuning. Elektrische fietsen rijden veel te hard, waardoor er vaak ongelukken mee gebeuren. De snelheid zou maximaal 20 km/u moeten zijn!” -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Is het gevaarlijk om scheef achter het stuur te zitten?’
,,Ik zie vaak autobestuurders naar rechts hangen met hun lichaam en hoofd. Is die houding niet gevaarlijk bij een aanrijding?” vraagt lezer H. Sterrenberg. -
Opties ‘uploaden’? Bij BMW kan het binnenkort ook
Bezitters van een BMW of Mini kunnen accessoires op hun auto in de toekomst aan- of uitzetten. Door de software draadloos aan te passen, worden onder meer camera’s, sensoren en rijhulpsystemen op afstand bediend. ‘Ook een pakket aan speciale geluiden voor elektrische auto’s, gemaakt door de beroemde componist Hans Zimmer, is mogelijk.’
-
HET GROTE RIJ-IMPRESSIE ARCHIEF Alle rij-impressies van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks rijden onze autoredacteuren met de nieuwste auto’s. Hun beoordeling, in de vorm van een rij-impressie, vind je in een handig overzicht. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
VRAAG & ANTWOORD ‘Is een vierseizoenenband net zo goed als een winterband?’
,,Zijn vierseizoenenbanden net zo goed als normale winterbanden? Zijn winterbanden in Nederland verplicht en waaraan kun je eigenlijk zien of het winterbanden zijn?” vraagt lezer Ties van Heugten.