‘Waarom heeft niet elke auto voorruitverwarming?’
VRAAG & ANTWOORD,,Elke auto heeft tegenwoordig achterruitverwarming, maar waarom geen voorruitverwarming?”, vraagt lezer Henny Nekkers. ,,Kan dat niet, of is het ingewikkeld? Vooral ’s winters zie ik veel auto’s met bevroren of beslagen voorruiten. Voorruitverwarming zou het verkeer toch veel veiliger maken?”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Er zijn steeds meer auto’s waarin voorruitverwarming een optie is. Ik ben het met u eens: dit maakt het autorijden comfortabeler en het verkeer veiliger. Ingewikkeld is het niet, maar wel duurder. Ook de eventuele reparatiekosten bij schade zijn hoger.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Waar loop je als voetganger het veiligst: links of rechts van de weg?’
,,Tijdens deze lockdown gaan veel mensen wandelen. Indien mogelijk lopen wij altijd links van de weg, maar we komen ook mensen tegen die juist rechts lopen. Wie loopt er nou eigenlijk aan de goede en dus veiligste kant?”, vraagt lezer Leo Frunt. -
VRAAG & ANTWOORD Nagellakremover en andere tips: ‘Dit werkt óók tegen plakkerige knopjes in de auto’
,,Ik las in deze rubriek over plakkerige plastic knopjes, waar ook ik in meerdere auto’s last van heb gehad”, meldt lezer Richard Delzenne. ,,Het gebruik van nagellakremover was echt een succes. Een paar minuutjes poetsen en het is weer netjes.” -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
Grootse plannen bij Renault: beroemd ‘Vijfje’ herleeft als elektrisch model
De Renault 5 komt terug: zojuist wekte de Franse automaker het beroemde model weer tot leven in de vorm van het studiemodel ‘5 Prototype’. Uiteindelijk verschijnt het nieuwe ‘Vijfje’ daadwerkelijk op de weg als volledig elektrische auto, als onderdeel van een reeks grote vernieuwingen bij Renault. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Betaal je voor een plug-in hybride straks veel meer wegenbelasting?’
,,Voor een plug-in hybride geldt tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 wordt die korting 25 procent en vanaf 2026 houdt het voordeel op. Deze auto’s zijn veel zwaarder dan auto’s zonder batterijen. Ga je dan voor zo’n plug-in hybride vanaf 2026 niet heel veel wegenbelasting betalen?”, vraagt lezer Koos Muis.
-
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
AUTOTEST Test Aiways U5: deze Chinees smaakt naar meer
De Aiways U5 is een van de eerste Chinese auto’s die daadwerkelijk in Nederland te koop zijn. En het moet gezegd: deze Chinees smaakt naar meer.