Volledig scherm
© ANP

‘Waarom staan borden op de snelweg niet bij elkaar?’

VRAAG & ANTWOORD,,Waarom staan de snelheidsborden op de snelwegen niet onder de matrixborden? Nu krijg je eerst de limiet 100 te zien op een bord, dan een matrixbord met 70, vervolgens weer een normaal bord 100 en dan weer 70 op het matrixbord”, meldt lezer André Meupelenberg. 

Autoredacteur Niek Schenk: ,,Na de laatste wijziging van de snelheidslimiet is de situatie op de snelwegen inderdaad knap verwarrend geworden. Matrixborden zijn primair bedoeld voor tijdelijke snelheidsaanpassing bij incidenten, bijvoorbeeld files of ongevallen. Het lijkt mij beter om die apart te houden van de reguliere snelheidslimieten op de verkeersborden langs de weg. Nu al zie je daar vaak twee snelheden aangegeven, voor overdag en voor ’s avonds en ’s nachts. Plaats je die bij de matrixborden, dan staan er bij een incident maar liefst drie snelheidsaanduidingen op één plek. Dat maakt het er niet overzichtelijker op.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”