Volledig scherm
© ANP

‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’

VRAAG & ANTWOORD,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier. 

Autoredacteur Niek Schenk: ,,Regelmatig testen journalisten elektrische auto’s ook bij vriestemperaturen. De NAF, de Noorse zusterorganisatie van de ANWB, deed dat nog afgelopen januari met twintig elektrische modellen. Daarbij bleek opnieuw dat de reikwijdte bij temperaturen onder het vriespunt flink achteruitgaat. Maar er waren ook grote verschillen. De Opel Ampera-e kwam 29,8 procent minder ver dan de WLTP-reikwijdte beloofde. De Hyundai Kona Electric leverde evenwel onder dezelfde omstandigheden slechts 9,9 procent in. Gemiddeld kwamen de geteste auto’s 20 procent minder ver door de kou.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.  

  1. ‘Waarom zit er geen instructieboekje bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom zit er geen instructie­boek­je bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’

    ,,Bij aflevering van mijn nieuwe Ford Fiesta Titanium werden alle ‘toeters en bellen’ in de auto uitgelegd. Thuisgekomen was ik meer dan de helft vergeten en wilde via het instructieboekje alles nazien. Maar helaas: geen boekje. Dealer gebeld: dit wordt niet meer meegeleverd en alles is via internet te achterhalen. Er wordt blijkbaar niet meer aan de oudere automobilisten gedacht en een instructieboekje van €26,50 meeleveren is blijkbaar te duur”, aldus lezer Sonja Doorschodt.