Volledig scherm
Hans Nijenhuis. Foto ANP

Waarom journalisten zich druk maken om aanbiedingen in webshops

Over OnsJa, natuurlijk is er belangrijker nieuws dan Black Friday. Maar als we ons publiek kunnen helpen de beste deals te vinden - en de slechtste te vermijden - dan doen we dat met plezier.

Beste abonnee, dit is alweer de derde aflevering van de maandelijkse nieuwsbrief waarin we u bijpraten over wat er op de redactie gebeurt.
En we kunnen er niet om heen: overal op de site en de krant staan advertenties over Black Friday. Het uit Amerika overgewaaide koopjesfestijn. U kunt ervan genieten, of juist een hekel aan hebben. Het kan u koud laten of u kunt op koopjesjacht gaan. Maar wat niemand wil is: teveel betalen.
En hoe weet je zeker dat een door een webshop geclaimde spectaculaire aanbieding wel écht een aanbieding is? Daarom bieden we hulp, in samenwerking met de tech-website Hardware Info. Op basis van data uit hun prijsvergelijker verzamelen wij aanbiedingen waarbij de prijs minstens 12,5% lager is dan de laagste prijs vorige week. En we doen zélf een check of producten de afgelopen drie maanden niet toevallig voor het aanbiedingsbedrag (of minder) verkrijgbaar zijn geweest. Daar heb je wat aan.

Is dit journalistiek?
Nou, we zijn er om u te informeren, te vermaken en te helpen, en dat laatste doet dit zeker. Ons Black Friday dossier wordt dezer dagen heel goed gelezen. Helpen hoort ook bij een krant. Vroeger gebeurde dit vooral met rubrieken en speciale bijlagen. Doen we nog steeds trouwens. Leest u de recensies van auto's wel eens? Of de adviezen van  Joost Prinsen? Online kan het nog veel actiever.

Da’s leuk, zult u misschien zeggen, maar hebben jullie daar eigenlijk wel verstand van? Niet genoeg, geef ik onmiddellijk toe. De meeste mensen weten heel veel van een paar onderwerpen, journalisten weten een beetje van heel veel onderwerpen. Daarom gaan we ook altijd te rade bij mensen die het wel kunnen weten: bronnen. Bij een journalistiek verhaal zijn dat allereerst de mensen in het nieuws zelf, maar ook ooggetuigen en deskundigen. Voor een dossier zoals we dat nu rondom Black Friday hebben opgezet zijn we te rade gegaan bij de professionals van Tweakers en Hardware Info, specialistische sites die over een testlab beschikken en op verantwoorde wijze producten testen, vergelijken en analyseren. Ja, zij krijgen wel eens spullen door fabrikanten opgestuurd om te testen. Maar nee,  zij worden nooit door die fabrikanten betaald om te schrijven. 

Het is de zoveelste samenwerking waarmee we proberen AD.nl waardevoller voor u te maken.
Met Ziggo laten we samenvattingen van buitenlands voetbal en Formule 1 zien, met Fox sinds een paar weken ook Nederlands betaald voetbal, met de Universiteit van Nederland en het maandblad The New Scientist maken we onze wetenschapsjournalistiek completer, en zo verder. Kan intussen het overgrote deel van de redactie doen waar we het beste in zijn: uitzoeken wat er is gebeurd en uitleggen waarom.

  1. Moet dan nou? Een strip met God?
    Waarom

    Moet dan nou? Een strip met God?

    Lezersvraag - Moet dat nou? De afgelopen maand was er veel te doen rondom twee strips van Dirkjan waarin God voorkwam. Dirkjan is een morsige stripfiguur die elke dag nogal onbehouwen door het leven gaat, op de achterpagina van de krant. God is… dat mag u geheel zelf invullen. Ieder heeft daar zijn eigen beeld en gedachten bij, zijn eigen overtuiging, en daar wil de krant zich niet mee bemoeien. Behalve door op te komen voor de vrijheid je geloof te belijden of niet te belijden, zoals ieder zelf wil. De grondwet in Nederland is er duidelijk over, en dat koesteren wij.
  2. Lezers sturen ons aangrijpende brieven over de Hongerwinter: toen suikerbiet en bloembol een ‘delicatesse’ waren
    Podcast

    Lezers sturen ons aangrijpen­de brieven over de Hongerwin­ter: toen suikerbiet en bloembol een ‘delicates­se’ waren

    ,,Het is een taboe-onderwerp,” stelt verslaggever Bob van Huet in de podcast Achter het Verhaal. Veel overlevenden van de Hongerwinter hebben nooit met hun kinderen gesproken over hun ervaringen tijdens de winter van 1944-1945. ,,Dat merkten we ook aan de brieven die we binnenkregen op de redactie. Het is 75 jaar geleden gebeurd. Veel overlevenden voelen ook wel dat als zij hun verhaal nog kwijt willen, dit wellicht het moment is.”